Manager jako mentor i coach

Manager jako mentor i coach

Two business coworkers discussing startup project and sharing ideas about new corporate strategy at modern workplace.

Z moich obserwacji wynika, że sposób zarządzania zespołem w biznesie beauty to pierwszy element programu poprawiającego jego efektywność i rentowność, najczęściej wskazywany jako obszar do ewentualnej korekty.

Dlaczego manager jest dla mnie przede wszystkim coachem i mentorem?

Na podstawie własnego 23-letniego doświadczenia zawodowego, podczas którego byłam zarówno pracownikiem, jak i szefem 400 handlowców, uważam, że dla managera coach i mentor to najważniejsze role w biznesowej drużynie. Bez nich ani działania związane z finansami (pensje, podwyżki), ani integracyjne nie przyniosą odpowiednich rezultatów i nie spełnią oczekiwań kierownictwa.

Oto sprawdzone wskazówki, które pozwalają szybko i skutecznie ulepszyć sposób zarządzania zespołem. Może je wdrożyć każdy szef, któremu zależy na poprawie relacji w swoim teamie i – co zazwyczaj za tym idzie – na zwiększeniu zysków firmy. Warto pamiętać, że rola coacha i mentora nie powinna wiązać się z sytuacjami opresyjnymi, choć zachowanie zdrowego dystansu jest tu wskazanie. Nie chodzi o sztuczne przełamywanie barier i „bratanie się”, a budowanie autorytetu i obustronnego zaufania. Dzięki temu wiele kryzysów udaje się zdusić w zarodku, a w razie większych trudności można liczyć na lojalność zespołu.

1. Twoje nastawienie

Przeprowadź sam ze sobą test pod hasłem: Złap pracownika na czymś dobrym.

Bardzo go lubię, ponieważ pomaga sprawdzić, czy potrafimy wyjść poza schemat. Polecam 7-dniowy zakres obserwacji: codziennie przyglądaj się uważnie swojemu teamowi i wypisuj do notesu sytuacje i zachowania, które w twojej opinii były pozytywne, poprawne i wniosły wartość do twojego biznesu. Taka postawa pokaże ci, jak wielki potencjał drzemie w twoim zespole.

2. Słowa są ważne

To one programują zachowania naszego personelu. Negatywne komunikaty przedstawione nie w formie konstruktywnej krytyki postępowania, ale osobistych docinków czy narzekań typu „Brak ci inicjatywy!”, „Lenie!”, „Kompletny brak organizacji!”, „Złodzieje, wszystko wyniosą!”, „Niczego się nie domyślą, trzeba wszystko pokazać palcem!”, „Utną całą rękę…”, „Fałszywi…”, „Nie można na nich liczyć” mówią wiele o… osobie, która je wygłasza.

Jack Welch, kiedyś słusznie zauważył, że zespół jest twoim lustrem

Cechy, które w nim widzisz, bardzo często są twoimi kompleksami, zapewne skrywanymi za zasłoną perfekcjonizmu, pod idealnym wizerunkiem.

3. Zachowaj autentyczność, mów prawdę

Ten punkt jest dla mnie szalenie ważny, gdyż obecność szefa hipokryty, kłamcy i obłudnika ma niezwykle destrukcyjny wpływ na personel. Jestem zwolenniczką ujawniania swojego prawdziwego oblicza, stylu życia. Przedstawiając samą siebie, nie przesadzam w żadną ze stron – nie robię z siebie biedaka, jeśli nim nie jestem, i nie tworzę sztucznej fasady sukcesu, jeśli go jeszcze nie czuję.

Zespół oddany to zespół, który widzi prawdziwego szefa.

Określ na własne potrzeby, ile życia prywatnego decydujesz się pokazać i bądź w tym autentyczny

Biznes prowadzisz, aby zarabiać, więc nie czuj się winny, jeśli ci się to udaje, a jednocześnie zachowujesz work-life balance (urlopy, wyjazdy, hobby poprawiają jakość życia i twoją wydajność). Twoje życie będzie inspirować pracowników pod jednym warunkiem – jeśli wszystkie sprawy finansowe wobec pracowników będą uregulowane w terminie. W innym przypadku pojawi się duży żal i brak zrozumienia dla twojego stylu życia.

4. Szanuj swój czas

Wyznacz dzień, w którym jesteś dostępny dla zespołu. Z przerażeniem obserwuję, jak ważne sprawy między kierownikiem a pracownikiem załatwiane są przez aplikacje socialowe, które nie są najlepszym miejscem do poruszania poważnych tematów.

Jeden dzień w tygodniu dostępności szefa dla pracowników, nawet w niewielkim wymiarze czasowym, na przykład dwóch godzin, i stałe, określone godziny urzędowania pozwolą wszystkim się przygotować do spotkania i poszukać racjonalnego rozwiązania trudnych spraw.

5. Wprowadź system nagród i kar

Nie potrafię zrozumieć, skąd tak wielki opór kierownictwa przed wprowadzeniem obu tych narzędzi.

Transparentny system nagród i kar jest niezbędny, aby skutecznie motywować oraz kontrolować zespół, rozliczając go z powierzonych zadań. System powinien jawny i czytelny dla każdego pracownika.

Przykładowe kary:

• 100 zł za spóźnienie do pracy;

• 5% niższa prowizja za niewykonanie planu sprzedażowego;

• 10 % niższa prowizja za brak wykonywania poleceń służbowych (np. nienagrywanie contentu).

Informacje zawarte w systemie wynagrodzeń pozwalają skuteczniej egzekwować wykonywanie zadań przez personel.

5. Metoda błyskawicznej motywacji

Są takie dni, kiedy widzimy, że zespół lub ktoś z personelu przechodzi przez trudny czas. Wówczas dobrze jest, jeśli menadżer przejmuje rolę coacha i pomaga pracownikowi uporać się z kryzysem przynajmniej na polu zawodowym.

Przykładowe otwarcie rozmowy na temat:

• Co dobrego u ciebie ?

Otwórz pracownika na rozmowę. Znajdź odpowiedni moment i zacznij od small talku.

• Jak było?

Zachęć pracownika do spojrzenia na sytuację z lotu ptaka, z perspektywy czasu – trzech, sześciu, 12 miesięcy –lub innej, w zależności od problemu.

• Jakie masz oczekiwania co do dalszego rozwoju sytuacji?

Jakie rozwiązanie da ci satysfakcję ? Co będzie miarą twojej satysfakcji? Postaraj się realnie ocenić szanse na reealizację celów.

• Dlaczego tego chcesz?

Zachęć pracownika, aby podzielił się swoimi refleksjami, poszukał w myślach rzeczy, które go stresują albo motywują.

• Co jesteś w stanie zrobić, aby było tak, jak chcesz, żeby było?

Być może pracownik oczekuje od ciebie inwestycji w szkolenie albo ma inną potrzebę. Zachęć go, aby zastanowił się, na jaki wysiłek jest gotowy, żeby dostać to, czego pragnie. Małe zmiany w codziennych nawykach gwarantują spektakularne efekty.

Exit mobile version