Media społecznościowe – samodzielnie czy z agencją?

social media w gabinecie beauty

Obecność w mediach społecznościowych to dziś dla większości firm konieczność. Ze względu na swoją specyfikę oraz dynamiczny rozwój wymagają jednak wiele pracy i coraz więcej wiedzy oraz doświadczenia. Nic dziwnego, że wiele gabinetów czuje się w tym temacie zagubiona.

Z jednej strony, chcą spełnić oczekiwania klientów i decydują się na założenie profili na Facebooku, Instagramie czy TikToku, z drugiej, nie zawsze są w stanie zapanować nad tym obszarem ze względu na brak czasu czy wiedzy z tego zakresu.

Trudno się dziwić. Media społecznościowe stają się coraz bardziej zaawansowane i skomplikowane w obsłudze. To już nie tylko publikacja postów, ale także możliwość prowadzenia złożonych działań reklamowych oraz nieustannie zmieniające się algorytmy i wprowadzane nowości, które wymagają nowych umiejętności i szybkiej reakcji.

Doświadczona agencja, działająca w obszarze mediów społecznościowych, ma bieżącą wiedzę na temat obowiązujących reguł oraz wprowadzanych nowości. To wiedza trudna do zdobycia, jeśli nie robi się tego na co dzień, ale czy faktycznie trzeba zatrudnić firmę zewnętrzną do obsługi kanałów w social mediach?

Co warto robić samemu?

Do mediów społecznościowych przenosi się już od dawna wiele kwestii związanych z obsługą klienta. Coraz więcej osób woli przesłać zapytanie za pośrednictwem WhatsAppa czy Messengera, czasem zadają także pytania w komentarzach pod postami. I tym obszarem najlepiej zarządzać samodzielnie. Pracownicy agencji nie mają zwykle merytorycznej wiedzy, nie orientują się także w kalendarzu rezerwacji czy grafiku poszczególnych pracowników gabinetu. Powierzenie agencji tego zadania wiążę się zatem często z wydłużeniem procesu udzielania odpowiedzi, a to może nie spodobać się klientom. Agencja z pewnością będzie chciała także skalkulować to w ramach miesięcznej opłaty, więc dzięki samodzielnej realizacji obsługi klienta w społecznościówkach, na pewno oszczędzimy.

Są też pewne obszary związane z codzienną komunikacją, które lepiej robić bezpośrednio. Bieżące materiały dodawane do postów i relacji (stories) często szybciej umieścimy samodzielnie. W mediach społecznościowych liczy się bardzo „tu i teraz”. Jeśli więc dostaniecie od klientki pudełko pysznych czekoladek z podziękowaniem za wyjątkową opiekę, to lepiej wrzucić zdjęcie prezentu niemalże natychmiast. 

Ustawienia techniczne, konfiguracje – z roku na rok ten obszar jest niestety coraz bardziej skomplikowany, szczególnie jeśli chodzi o środowisko firmy Meta (dawniej Facebook). To lepiej zlecić agencji, i co ważne – najlepiej zrobić to na samym początku przygody z mediami społecznościowymi, bo porządek w ustawieniach bardzo procentuje.

Co warto powierzyć agencji?

Ustawienia techniczne, konfiguracje – z roku na rok ten obszar jest niestety coraz bardziej skomplikowany, szczególnie jeśli chodzi o środowisko firmy Meta (dawniej Facebook). To lepiej zlecić agencji, i co ważne – najlepiej zrobić to na samym początku przygody z mediami społecznościowymi, bo porządek w ustawieniach bardzo procentuje. Zdecydowanie dobrze też, kiedy agencja przejmie tę część komunikacji, którą można zaplanować na spokojnie: merytoryczne informacje o firmie, posty dotyczące zasad i godzin pracy gabinetu, prezentacje pracowników czy zabiegów. Warto także rozważyć przekazanie agencji działań reklamowych, które co prawda można prowadzić samodzielnie, ale raczej na podstawowym poziomie. Do bardziej zaawansowanych działań, których prowadzenie wraz z rozwojem biznesu jest bardzo uzasadnione, potrzebna jest jednak specjalistyczna wiedza, a także czas na nadzorowanie całego procesu. W ramach współpracy z agencją warto także zakontraktować opracowanie graficzne materiałów czy nawet robienie zdjęć czy rolek lub animacji. Użytkownicy z pewnością docenią atrakcyjny wygląd naszych profili, są bowiem w tej kwestii coraz bardziej wymagający.

Jak współpracować z agencją?

W przypadku mniejszych, lokalnych biznesów doskonale sprawdzi się formuła mieszana, czyli taka, która zakłada podział obowiązków pomiędzy firmę a agencję. Pozwala to na znaczną optymalizację procesów komunikacji, ale także na zmniejszenie kosztów miesięcznej obsługi. Dedykowany pracownik firmy zajmuje się obsługą wiadomości i zapytań, umieszcza też w mediach społecznościowych doraźne komunikaty związane z tym, co się dzieje tu i teraz. Agencja natomiast zajmuje się sprawami technicznymi, w tym kampaniami reklamowymi, a także tą częścią komunikacji, która wymaga specjalnych umiejętności (np. rolki). Doskonałym sposobem na utrzymanie porządku w formule mieszanej będzie praca w oparciu o harmonogram. W zależności od potrzeb może on być przygotowany na dwa tygodnie lub na cały miesiąc. Ta opcja umożliwia szerszy wgląd w to, co będzie się pojawiało w mediach społecznościowych, a jednocześnie sprawi, że obie strony nie będą wchodziły sobie w paradę, publikując równocześnie materiały, co zwykle niekorzystnie wpływa na zasięgi.

Do mediów społecznościowych przenosi się już od dawna wiele kwestii związanych z obsługą klienta. Coraz więcej osób woli przesłać zapytanie za pośrednictwem WhatsAppa czy Messengera, czasem zadają także pytania w komentarzach pod postami. I tym obszarem najlepiej zarządzać samodzielnie.

Jak znaleźć agencję idealną?

Ze znalezieniem dobrej agencji jest jak z szukaniem drugiej połówki. Nie zawsze musi się to od razu skończyć związkiem do grobowej deski. Jest jednak kilka rzeczy, które warto wziąć pod uwagę, by poszukiwania skończyły się sukcesem. Przede wszystkim, sprawdźmy, jak długo agencja jest na rynku. Lepiej wybierać takie z co najmniej kilkuletnim doświadczeniem w mediach społecznościowych. Istotne jest oczywiście portfolio i dobrze, jeśli znajdują się w nim firmy pokrewne do naszej działalności. Może to sprawić, że agencja szybciej rozpracuje kwestie merytoryczne, które w branży medycyny estetycznej nie są wcale takie proste. Jeśli jednak czujemy, że mimo braku podobnych firm w portfolio, agencja ma „to coś”, nie wahajmy się podjąć współpracy. Może się okazać, że osoby niezwiązane wcześniej z branżą wypracują nowe, ciekawe spojrzenie na temat, którym przyjdzie im się zajmować, a na wiele zagadnień spojrzą „świeżym okiem”. I ostatnie – czynnik ludzki. Warto poznać zespół, dowiedzieć się o nim jak najwięcej, i to nie tylko, jeśli chodzi o kompetencje, ale nawet pasje czy zainteresowania. Pamiętajmy, że najlepiej, gdy współpraca z agencją ma charakter długoterminowy, więc dobrze dopasować się także pod kątem osobowym. W końcu łatwiej pracuje się z osobami, z którymi dobrze nam się rozmawia, i z którymi szybko znajdujemy nić porozumienia.

Exit mobile version