Współpraca z influencerami momentami bywała owiana bardzo złą sławą – uważam, że trochę niesłusznie. Jeśli przeprowadzimy ją prawidłowo i podejdziemy do tematu profesjonalnie, powinna przynieść wiele długofalowych profitów. Poznaj 8 zasad, które należy wprowadzić, żeby współpraca z influencerem przyniosła korzyści dla Twojego gabinetu medycyny estetycznej lub kosmetologii.
Zasada numer jeden: dobrze wybierz influencera
Kogo wybrać do współpracy i czym się kierować? Odpowiedź jest prosta – wybierz influencera najbardziej podobnego do Twojej grupy docelowej. Jeśli Twoimi klientkami najczęściej są kobiety, w wieku 35 – 45+ wybór dwudziestolatki może być nienajlepszym pomysłem. Poszukaj osoby, u której będzie lepiej widoczny efekt zabiegów i stanie się Twoją wizytówką.
Dodatkowo, zawsze warto poprosić influencera o statystyki, które pokażą demografię obserwatorów oraz ich lokalizację. Bo to w końcu oni mają stać się Twoimi nowymi klientami.
Najkorzystniej wybrać influencera z najbliższego otoczenia, a konkretnie – miasta, w którym posiadasz gabinet. To jest również najbardziej wiarygodne dla odbiorców.
Warto też sprawdzić dokładnie profil wybranej osoby i poobserwować jakiś czas. Czy pojawiają się kryzysy, negatywne komentarze? Z jakimi markami współpracuje dana osoba? Czy współpraca jest oznaczona (zgodnie z wymogami UOKIK)? Czy nie współpracuje długofalowo z konkurencją? Czy współpraca z gabinetem będzie dla tej osoby naturalna?
Zasada numer dwa: dokładnie ustal zasady i zakres współpracy
Papierologia – nikt tego nie lubi, ale dla własnego bezpieczeństwa należy dokładnie spisać zasady współpracy. Dlatego poniżej znajdziesz pomocne wskazówki. Pamiętaj, że jeśli rozliczenie będzie na fakturę – wystarczą same ustalenia mailowe, ponieważ są one tak samo wiążące jak umowa. W innym przypadku skorzystaj ze wzoru umowy przygotowanego przez prawnika. Po wykupieniu wzoru, możesz taką umowę dostosowywać do kolejnych współprac.
Co warto tam zawrzeć?
– zasady akceptowania materiałów;
– zasady oznaczania gabinetu – najlepiej zawsze dodawać lokalizację + dodatkowo oznaczenie @gabinetxyz;
– kanały Social Media na których odbywa się współpraca (Facebook, TikTok, Instagram, Blog itp.);
– dokładne daty lub zakresy dat publikowania materiałów;
– liczba materiałów, które pojawiają się na danym kanale (np. 3 plansze IG Stories w dniach 15-19 sierpnia 2022 itp.);
– sposób wykorzystania materiałów – czy Ty możesz wstawić je również u siebie? Czy tylko udostępnić?;
– zakaz współpracy z konkurencją w czasie trwania współpracy z Twoim gabinetem;
– czas trwania współpracy – czy jest ona jednorazowa? Czy obejmuje serię zabiegów?;
– czy w trakcie współpracy planujecie jakieś akcje niestandardowe np. wspólną sesję live Q&A?
– termin i sposób przedstawienia statystyk po współpracy, żeby móc sprawdzić jej efektywność;
– rodzaj rozliczenia (faktura, barter, umowa o dzieło, umowa zlecenie) wraz z terminem płatności;
– ewentualne kary umowne za niewywiązanie się którejś ze stron.
To wszystko sprawi, że obie strony będą dokładnie wiedziały kiedy i czego się spodziewać. Nie powstaną niepotrzebne niedomówienia i pretensje.
Zasada numer trzy: działaj długofalowo
Należy pamiętać, że w dobie Social Mediów i szybkiej konsumpcji, jednorazowa współpraca może pozostać niezauważona. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wybór takich zabiegów, które mogą być wykonane w serii. To też zbuduje świadomość wśród klientów i sprawi, że będą oni świadomie umawiać się na serię, a nie na pojedyncze zabiegi. Jak wiemy, świadomy klient, to najlepszy klient.
Obserwatorzy bywają nieufni, jeśli widzą współpracę pierwszy raz. Jeśli widzą, że dany influencer wraca do gabinetu i jest zadowolony z efektów – dopiero ten moment sprawia, że również chcą skorzystać z usługi. Jak wiemy, zabiegi estetyczne czy też kosmetologiczne to poważniejszy temat niż zakup błyszczyka czy szamponu, dlatego do współpracy warto podejść z większą uwagą i zaangażowaniem.
Zasada numer cztery: pokaż się z najlepszej strony
Niby oczywiste, ale nie zaszkodzi o tym wspomnieć, ponieważ w ferworze przygotowań łatwo zapomnieć o podstawach. Przed wizytą influencera postaraj się spojrzeć na gabinet z innej strony. Pamiętaj, że przed, po i w trakcie zabiegu będą wykonywane materiały filmowe czy zdjęciowe. Wszystko będzie pokazane, a czujne obserwatorki nie podarują takich błędów jak brak rękawiczek czy warunki higieny wywołujące wątpliwości i obawę o zdrowie. Zadbaj o szczególny porządek i przygotuj stanowisko pracy tak, aby stanowiło Twoją wizytówkę. I oczywiście utrzymuj ten standard przy wszystkich zabiegach, niezależnie od tego kto jest klientem.
Zasada numer pięć: sprawdź efektywność za pomocą unikalnego kodu rabatowego
Jak sprawdzić, czy współpraca działa? Czy była opłacalna? Umówi się z influencerem na specjalny kod rabatowy, dzięki któremu obserwatorzy coś zyskają, na przykład:
- rabat na serię zabiegów,
- gratis w postaci dodatkowego zabiegu lub produktu,
- niższą cenę na pierwszą wizytę.
Zasada numer sześć: utrzymaj pozyskanego klienta
Mówi się, że łatwiej jest pozyskać niż utrzymać klienta i jest w tym dużo prawdy. Jeśli zrobimy najlepszą reklamę, a pozyskamy klientów na jednorazowe zabiegi, nie będzie to zbyt udana reklama. Dlatego podejmij współpracę z influencerem dopiero, kiedy będziesz w stanie zapewnić najwyższy poziom usług i jakość produktów, która sprawi, że klienci będą do Ciebie powracać.
Zasada numer siedem: pomyśl o rozwinięciu współpracy
Metamorfoza influencerki wykonana – przyniosła oczekiwane efekty? Pomyśl o rozwinięciu współpracy w sposób niestandardowy. Może Mama influencerki będzie chciała się poddać zabiegom? Może koleżanka ma problem estetyczny z którym bała się wcześniej coś zrobić? Nie ograniczaj się, wychodź poza schematy co pozwoli na umocnienie Twojej wiarygodności i skuteczności oraz zdobywanie nowych, lojalnych klientów.
Zasada numer osiem: dbaj o swoje Social Media szczególnie podczas współpracy
Kiedy kampania z influencerem będzie miała miejsce, na Twoich profilach powinny pojawiać się uzupełniające materiały merytoryczne: wyjaśniające potencjalnym klientom jak działa dany zabieg, dla kogo jest rekomendowany itp. Bądź aktywna w Social Mediach, żeby obserwatorzy, którzy zajrzą do Ciebie przez profil influencera – zostali na stałe. Bo kiedy zobaczą martwy, dawno nieaktualizowany profil, nic nie skłoni ich do pozostania u Ciebie.
Podsumowując, współpraca z influencerem czy też influencerami (bo na jednej osobie wcale nie trzeba poprzestać) może przynieść wiele korzyści:
- poprawi rozpoznawalność Twojej marki osobistej w regionie,
- przyprowadzi nowych klientów,
- pokaże Ciebie jako eksperta w naturalny sposób i w naturalnych warunkach,
- zwiększy społeczność wokół Twojej marki,
- pozwoli na utrzymanie cen i wysokiej jakości zabiegów.
Jeśli jednak nie masz czasu się tym wszystkim zająć, a mimo wszystko chcesz rozwijać swój gabinet – poszukaj zaufanej agencji kreatywnej, która przeprowadzi tego typu współpracę dla Ciebie i dopilnuje wszelkich formalności. A Ty zajmiesz się tym, czym najbardziej lubisz – zapewne pracą w gabinecie 🙂