Gdzie jestem i dokąd zmierzam? Tak powinien rozpoczynać się każdy rok na kartkach kalendarza menadżera beauty.
Od 2020 roku, który z racji pandemii i lockdawnów był całkowicie odmienny niż poprzednie, każdy rok jest dla nas przełomowy i staje się czasem zmian i wyzwań. 2023 również przynosi kolejne. Przed branżą beauty rewolucyjna zmiana marketingowej komunikacji. W mojej ocenie jest ona bardzo pozytywna i choć wiem, że teraz jesteście w dużej mierze zaniepokojeni i zastanawiacie się jak to teraz będzie i znowu pod górkę.
Ja jestem spokojna o wasze biznesy pod dwoma warunkami:
- Analizy własnych zasobów ( oferta, ludzie cenniki)
- Planowania ( sprzedaży i marketingu )
Chciałabym się skoncentrować na planowaniu, aby wykorzystać potencjał informacji, które już są w Waszej bazie.
Zasada 5 kroków:
Ustal nowe cele
Warto jest korzystać z aplikacji, które ułatwiają monitorowanie zadań np. Asana, Trello, Nozbe, Todoist, Evernote, choć w zupełności wystarczy też dobrze opisany kalendarz Google. Osobiście korzystam z formy pisanej na kalendarzu wielkoformatowym ściennym i cyfry, oraz informacje poufne w swoim kalendarzu. Tak naprawdę forma ma cię zachęcać a nie straszyć. Zawsze wybieraj rozwiązania, które są dla ciebie przyjazne w formie, nie patrz na koleżanki, nie sugeruj się tym, że sprawnie poruszają się w cyfrowym świecie. Dróg do sukcesu jest naprawdę mnóstwo.
Cele podziel na miesiące / tygodnie
Dokładnie przypisz im datę, pamiętaj o harmonogramie kalendarza – i tak zorganizuj pracę, aby działania na np. Walentynki planować już grudniu, a Wielkanoc najpóźniej w lutym. Uwzględnij w tych planach skalę trudności, z jaką przyjdzie Ci się mierzyć przy wykonywaniu zadania.
Zasoby / osoby / pomysł
Ile wysiłku musisz włożyć i kto ma ci pomóc w nowych zadaniach i koniecznie przypisz je do planu, choćby wstępnie – plany mogą, a nawet powinny być korygowane w czasie rzeczywistym, adekwatnie do okoliczności. Zasoby to również środki finansowe, którymi dysponujesz do realizacji projektów. Przy planowaniu nie ograniczaj się jedynie do swoich funduszy, pomyśl kto i jak może wesprzeć twój rozwój :
- Dystrybutorzy marek
- Firmy współpracujące / biznesy lokalne
- Urząd miasta / kampanie społeczne itp.
- Fundusze unijne
Sukces jest miarą twojej determinacji
Zaplanuj przychody
Podstawowa reguła w biznesie mówi, że musisz rosnąć ponad koszty, jeśli inflacja nas nie oszczędza, struktura przychodów musi iść w górę i uwzględnić dwie zmienne:
- Wysokość inflacji
- Wzrost 20 % ponad próg inflacji
I znowu, cennik, zasoby i analiza rentowności grafika, aby ten cel osiągnąć. Na początku roku koniecznie zaplanuj jak ma wyglądać twoja nowa rentowna oferta. Czy zabiegi masaży, henny i przekłuwania uszu, nie generują sztucznego zamieszania i poczucia, iż zapisy są na dwa miesiące do przodu.
Zaplanuj koszty
Koszty lubią nas zaskakiwać, ale czy na wszystkie? Przy planowaniu nowego efektywnego 2023 przyjmij koszty z 2022 jako bazowe i w tym przypadku bardzo szczegółowo zastanów się, które mogą zostać zminimalizowane.
Z mojego doświadczenia wynika, że pieniądze uciekają przez:
- Niekorzystne ceny produktów, które stanowią bazowe w klinice,
- Niekorzystne umowy z kurierami,
- Zamawianie akcesoriów ze sprawdzonych, ale niekoniecznie najtańszych miejsc. Wiem, że bardzo często umowy są zawierane lata temu, a potem z wygody i braku czasu, nie sprawdzamy nowych możliwości,
- Umowy telefoniczne /internet,
- Zmiany w systemie motywacyjnym / premiowym – nie chodzi o to, aby płacić mniej, ważne jest aby płacić proporcjonalnie do tego co zarobił dla nas pracownik,
- Zmiany w umowach bankowych/ niekorzystne % debetów i innych rozwiązań.
Nie żałuj trzech dni na przygotowanie solidnego planu choćby na drugie półrocze 2023 – jestem przekonana, że będziesz mile zaskoczona/zaskoczony efektami jak i twoi pracownicy oraz klienci.