Akademia Estetik – o medycynie estetycznej
  • Medycyna estetyczna
  • Kosmetologia
  • Biznes
  • Psychologia
  • Wywiady
  • Historia

Archiwa

  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
Akademia Estetik – o medycynie estetycznej
0
0
Akademia Estetik – o medycynie estetycznej
  • Medycyna estetyczna
  • Kosmetologia
  • Biznes
  • Psychologia
  • Wywiady
  • Historia
  • Biznes

Co zrobić, aby pracownik nie odszedł z darmową wiedzą i przeszkoleniem? – część 1

  • 20 kwietnia 2022
  • Katarzyna Rudlicka
jak zatrzymać pracownika

Celem każdego przedsiębiorcy jest rozwój prowadzonej firmy. Inwestycja w szkolenia pracowników jest inwestycją w biznes. Niemniej zdarza się, że intencje pracowników i pracodawcy w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych są całkowicie odmienne. W niniejszym artykule przedstawione zostaną mechanizmy ochrony pracodawcy w sytuacji, gdy wykształcony na jego koszt pracownik podejmie decyzję o wypowiedzeniu umowy o pracę.

Szkolenia – kosztowna i ryzykowna inwestycja

Szeroko pojęta branża beauty stale się rozwija. Nieustannie powstają nowe technologie i metody pracy, a producenci rywalizują w tworzeniu jeszcze doskonalszych urządzeń. Pracodawcy coraz częściej umożliwiają pracownikom zdobywanie nowych umiejętności, uzupełnianie wiedzy zakładając, że dzięki temu uda im się wyróżnić i pozyskać nowych klientów. Wiąże się to zazwyczaj z koniecznością poniesienia znaczących wydatków. Warto zadbać, aby taka inwestycja nie stała się dla salonu źródłem strat finansowych.

Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której właściciel gabinetu medycyny estetycznej, w celu poszerzenia zakresu świadczonych usług, decyduje się na poniesienie wydatków związanych ze specjalistycznym szkoleniem pracownika w innym mieście. Jeśli pracownik tuż po odbytym szkoleniu przedkłada pracodawcy wypowiedzenie umowy o pracę, uzasadniając swoją decyzję otrzymaniem lepszych warunków pracy w konkurencyjnym gabinecie, pracodawca nie może ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów szkolenia od nielojalnego pracownika, jeśli nie zadbał o właściwe zabezpieczenie się w tym zakresie. Często okazuje się, że posiada wyłącznie podpisaną umowę o pracę, która nie reguluje kwestii podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników. Z pomocą przychodzą na szczęście przepisy Kodeksu pracy.

Umowa szkoleniowa jako ochrona przed nielojalnym pracownikiem

Kodeks pracy przewiduje możliwość uregulowania wzajemnych praw i obowiązków stron stosunku pracy związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez pracownika. Podstawowe znaczenie w tym zakresie mają przepisy art. 1031 do 1036. Wskazane przepisy przewidują możliwość zawarcia z pracownikiem umowy o podnoszenie kwalifikacji zawodowych, zwanej też umową szkoleniową. Porozumienie reguluje szereg kwestii związanych z doskonaleniem zawodowym pracowników, stając się tym samym najskuteczniejszą ochroną pracodawcy przed nielojalnymi pracownikami.

Z perspektywy pracodawcy umowa szkoleniowa zawiera m.in. dwa zasadnicze aspekty w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników. Z jednej strony przewiduje zobowiązanie pracownika do pozostawania w zatrudnieniu przez określony czasu po ukończeniu szkolenia, a z drugiej określa, w jakich konkretnie sytuacjach pracownik zobowiązany będzie do zwrotu kosztów szkolenia. Powyższe stanowi istotną ochronę interesów pracodawcy.

W przywołanej powyżej sytuacji, gdyby właściciel gabinetu zawarł z pracownikiem umowę o podnoszenie kwalifikacji zawodowych, mógłby ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów szkolenia od pracownika. Ponadto, mógłby uniknąć jego odejścia po zdobyciu kwalifikacji. W konsekwencji – w każdym z tych przypadków – zaoszczędziłby środki, które mógłby przeznaczyć na rozwój prowadzonego gabinetu.

Jak poprawnie sformułować umowę szkoleniową?

Kluczowe jest takie sformułowanie umowy, aby zapewniała ona należytą ochronę interesów pracodawcy przy zachowaniu praw i obowiązków pracownika, wynikających z ustawowych regulacji. Postanowienia umowy szkoleniowej nie mogą być dla pracownika mniej korzystne niż odpowiednie przepisy Kodeksu pracy, regulujące podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

Istotna jest również forma, w jakiej zawierana jest umowa szkoleniowa. Powinna być ona zawarta na piśmie pod rygorem nieważności. Oznacza to, że brak zachowania formy pisemnej skutkuje tym, że wszelkie zawarte w niej postanowienia są niewiążące. Ważne jest także, że zobowiązanie pracownika do pozostawania w zatrudnieniu po zakończeniu szkolenia nie może obowiązywać dłużej niż 3 lata. Postanowienia określające dłuższe terminy są nieważne.

Zawarcie umowy szkoleniowej z pracownikiem nie tylko zabezpiecza pracodawcę przed odejściem przeszkolonego pracownika do konkurencji, ale może regulować również dodatkowe kwestie. M.in. w umowie, oprócz ogólnych informacji dotyczących rodzaju i zakresu szkolenia czy czasu jego trwania, może zostać określone zobowiązanie pracownika do przystąpienia do egzaminów kończących szkolenie, a nawet zasady uczestnictwa w wykładach. W umowie należy również wskazać wszelkie koszty szkolenia, z uwzględnieniem wydatków poniesionych na podręczniki, przejazd czy zakwaterowanie. Jest to o tyle istotne, że zakres kosztów, których zwrotu może domagać się pracodawca, nie jest oczywisty.

Zasady zwrotu kosztów ponoszonych z tytułu podnoszenia kwalifikacji zawodowych zostaną omówione w drugiej części niniejszego artykułu.


Dołożyliśmy wszelkich starań, aby zawarte w niniejszym artykule informacje były rzetelne oraz kompletne. Należy jednak pamiętać, że nie ponosimy żadnej odpowiedzialności prawnej lub finansowej za mogące się pojawiać błędy, nieścisłości, przeoczenia lub niezgodności.

Niezależnie od powyższego, zamieszczone w artykule fragmenty aktów prawnych nie stanowią źródła prawa – mają pomóc zrozumieć omawianą materię. Jedyne źródło prawa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej stanowią akty normatywne ogłaszane w Dzienniku Ustaw i Monitorach Polskich.

Niniejszy artykuł ma charakter tylko i wyłącznie edukacyjny, a zawarte w nim informacje nie odnoszą się do konkretnego stanu faktycznego. Artykuł nie jest świadczeniem pomocy prawnej i nie może za taką zostać uznany. W szczególności nie może on być uznany za poradę prawną, opinię prawną czy chęć jej wyrażenia, wykładnię prawa lub konsultację prawną w jakiejkolwiek sprawie. Autor artykułu nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody wyrządzone w związku z zastosowaniem się do prezentowanych treści lub też niezastosowaniem się do nich. Każda sprawa wymaga indywidualnej analizy z uwzględnieniem wszystkich okoliczności faktycznych. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji lub działania należy skonsultować się z adwokatem, radcą prawnym lub specjalistą w danej dziedzinie. Stan prawny (Polska) na dzień 24.11.2021r.

Jeżeli chciałabyś skonsultować się z Nami, to napisz na adres: biuro@pcscognito.pl

Wyślij
Wyślij
Udostępnij
Tweet
Pin it
Powiązane tematy
  • prawo
Katarzyna Rudlicka
Katarzyna Rudlicka

Właścicielka Prawniczego Centrum Szkoleniowego Cognito, które świadczy kompleksową obsługę prawną zarówno dla Przedsiębiorców, jak i Konsumentów. Oprócz posiadania tytułu magistra prawa oraz ukończenia studiów na kierunku zarządzanie i marketing w biznesie, jest także absolwentką szkoły kosmetycznej, dzięki czemu poznała branżę beauty od podszewki. W praktyce zawodowej w sposób praktyczny przedstawia trudne zagadnienia prawne prowadząc szkolenia, tworząc wzory dokumentów prawnych, udzielając porad czy też pisząc artykuły branżowe. Obecnie tworzy największą i pierwszą w Polsce platformę dedykowaną branży beauty.

Poprzedni wpis
redermalizacja
  • Kosmetologia
  • Medycyna estetyczna

Redermalizacja. Innowacyjne preparaty do odnowy i odmładzania skóry – część 1

  • 13 kwietnia 2022
  • Joanna Lilia Kaleńczuk
Czytaj
Następny wpis
oko
  • Medycyna estetyczna
  • Wywiady

Okolica oka bez tajemnic

  • 27 kwietnia 2022
  • dr n. med. Sylwia Korska-Szczechowska and lek. med. Dorota Chomińska-Dorn
Czytaj
Zainteresuje Cię również
strona internetowa
Czytaj
  • Biznes

Strona internetowa – najważniejsza wizytówka Twojego biznesu

  • Justyna Łukasik-Russek
  • 3 stycznia 2023
Magdalena Wójcik
Czytaj
  • Biznes

2023 na kartkach kalendarza menadżera beauty

  • Magdalena Wójcik
  • 29 grudnia 2022
trendy w marketingu 2023
Czytaj
  • Biznes

Trendy w marketingu w 2023 – co warto wykorzystać w promocji swojego biznesu?

  • Justyna Łukasik-Russek
  • 9 grudnia 2022
sukces na instagramie
Czytaj
  • Biznes

Jak odnieść sukces na Instagramie?

  • Justyna Łukasik-Russek
  • 15 listopada 2022
grafika w social media
Czytaj
  • Biznes

Siła grafiki w mediach społecznościowych

  • Justyna Łukasik-Russek
  • 21 października 2022
zmiany w wynagrodzeniach
Czytaj
  • Biznes

Zmiany w wynagrodzeniach pracowników podmiotów leczniczych

  • Marta Handzlik-Rosuł
  • 7 października 2022
dlaczego tracimy klienta
Czytaj
  • Biznes

Dlaczego tracimy klienta?

  • Magdalena Wójcik
  • 29 września 2022
poprawianie wyglądu
Czytaj
  • Biznes

Poprawianie wyglądu w mediach społecznościowych — dobre i złe praktyki

  • Justyna Łukasik-Russek
  • 26 września 2022
Najnowsze
  • peelingi chemiczne
    • Kosmetologia

    Czas na dobry kwas czyli czy peeling musi złuszczać?

    • 22 stycznia 2023
    • Magdalena Mikołajczyk
      • Kosmetologia
    Czytaj
  • skóra sucha i wrażliwa
    • Kosmetologia

    Skóra sucha, wrażliwa, skłonna do atopii

    • 9 stycznia 2023
    • Dorota Szadkowska
      • Kosmetologia
    Czytaj
  • strona internetowa
    • Biznes

    Strona internetowa – najważniejsza wizytówka Twojego biznesu

    • 3 stycznia 2023
    • Justyna Łukasik-Russek
      • Biznes
    Czytaj
Kategorie
Bez kategorii
9 Posts
View Posts
Biznes
27 Posts
View Posts
Historia
3 Posts
View Posts
Kosmetologia
32 Posts
View Posts
Medycyna estetyczna
27 Posts
View Posts
Psychologia
4 Posts
View Posts
Wywiady
12 Posts
View Posts
Instagram
Popularne
  • peelingi chemiczne
    Czas na dobry kwas czyli czy peeling musi złuszczać?
    • Magdalena Mikołajczyk
  • skóra sucha i wrażliwa
    Skóra sucha, wrażliwa, skłonna do atopii
    • Dorota Szadkowska
  • strona internetowa
    Strona internetowa – najważniejsza wizytówka Twojego biznesu
    • Justyna Łukasik-Russek
  • Magdalena Wójcik
    2023 na kartkach kalendarza menadżera beauty
    • Magdalena Wójcik
  • czynniki wzrostu
    Czynniki wzrostu. Czy hit medycyny estetycznej jest bez wad?
    • Dorota Szadkowska
O nas
Dzięki wieloletniej obecności na rynku beauty, dobrze znamy Wasze potrzeby i oczekiwania i zrobimy wszystko, by nasz blog jak najlepiej na nie odpowiadał. Żeby osiągnąć zamierzony cel, do współpracy zaprosiliśmy doświadczonych ekspertów z różnych dziedzin. To oni są autorami tekstów i gwarantują ich najwyższą merytoryczną jakość.

Ostatnie wpisy

  • Czas na dobry kwas czyli czy peeling musi złuszczać?
  • Skóra sucha, wrażliwa, skłonna do atopii
  • Strona internetowa – najważniejsza wizytówka Twojego biznesu
  • 2023 na kartkach kalendarza menadżera beauty
  • Czynniki wzrostu. Czy hit medycyny estetycznej jest bez wad?
Akademia Estetik – o medycynie estetycznej
  • O nas
  • Eksperci
  • Kontakt
Portal dla specjalistów medycyny estetycznej

Wpisz szukaną frazę i naciśnij Enter.