Akademia Estetik – o medycynie estetycznej
  • Medycyna estetyczna
  • Kosmetologia
  • Biznes
  • Psychologia
  • Wywiady
  • Historia

Archiwa

  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
Akademia Estetik – o medycynie estetycznej
0
0
Akademia Estetik – o medycynie estetycznej
  • Medycyna estetyczna
  • Kosmetologia
  • Biznes
  • Psychologia
  • Wywiady
  • Historia
  • Biznes

Co zrobić, aby pracownik nie odszedł z salonu z darmową wiedzą i przeszkoleniem? – część 2

  • 23 maja 2022
  • Katarzyna Rudlicka
jak zatrzymać pracownika

Po ukończeniu specjalistycznego kursu, pracownik, który rezygnuje z pracy w salonie, staje się de facto konkurencją dla przedsiębiorcy. W pierwszej części niniejszego artykułu została omówiona umowa szkoleniowa, która zabezpiecza interesy pracodawcy w tym zakresie. Jak wygląda natomiast kwestia zwrotu kosztów ponoszonych z tytułu podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracownika?

Koszty ponoszone z tytułu podnoszenia kwalifikacji zawodowych i ich ewentualny zwrot

Koszty związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez pracowników, można podzielić na:

  • koszty świadczeń obowiązkowych, np. koszty za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy oraz
  • koszty świadczeń dodatkowych, do których zaliczamy opłaty za kształcenie, podręczniki czy przejazd.

Rozróżnienie tych świadczeń jest o tyle istotne, że pracodawca może domagać się od pracownika zwrotu wydatków tylko z drugiej kategorii. Z tego względu właściwe przygotowanie postanowień umowy szkoleniowej jest znaczące.

Zgodnie z kodeksowymi uregulowaniami, wysokość kosztów, których zwrotu może zażądać przedsiębiorca, jest ograniczona do wartości świadczeń, które zostały przyznane pracownikowi zgodnie z treścią umowy szkoleniowej. W tym zakresie pracodawca nie ma pełnej dowolności. Zobowiązany jest do skrupulatnego wyliczenia wydatków, które w rzeczywistości związane są z daną formą dokształcania. Warto również mieć na uwadze, że pracodawca powinien zachowywać wszelkie faktury i rachunki, aby móc udowodnić wysokość poniesionych kosztów w toku ewentualnego sporu sądowego z pracownikiem. W tym miejscu przytoczyć należy wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 13 grudnia 2017 roku (sygn. akt III APa 19/17), w którym Sąd wyjaśnił, że postanowienia umowy szkoleniowej nie mogą nakładać na pracownika obowiązku zwrotu kosztów, które w rzeczywistości nie zostały przez pracodawcę poniesione, a jedynie ustalono ich wysokość w umowie.

Mając powyższe na uwadze, gdyby właściciel salonu zdecydował się na zawarcie z pracownikiem umowy szkoleniowej, ale wydatki związane ze szkoleniem określiłby w niej w sposób ogólny i nie byłby w stanie wykazać odpowiednich rachunków – pracodawca nie mógłby domagać się zwrotu przewidzianych w umowie szkoleniowej kosztów. Analogicznie, gdyby przedsiębiorca poniósł koszty zakwaterowania pracownika w innym mieście lub koszty podręczników, ale te świadczenia dodatkowe nie zostałyby określone w umowie szkoleniowej, to również nie mógłby skutecznie żądać ich zwrotu. Powyższe przykłady trafnie wskazują, że tylko należyte przygotowanie postanowień umowy szkoleniowej zapewnia przedsiębiorcy adekwatną ochronę.

Kiedy pracownik jest zobowiązany do zwrotu kosztów szkolenia?

Sytuacje w których pracodawca może wystąpić z żądaniem zwrotu kosztów poniesionych na podnoszenie kwalifikacji zawodowych zostały określone w art. 1035 Kodeksu pracy. Zgodnie ze wskazanym przepisem, do zwrotu kosztów zobowiązany jest przede wszystkim:

  • pracownik, który bez uzasadnionych przyczyn nie podejmie podnoszenia kwalifikacji zawodowych albo je przerwie,
  • pracownik, z którym pracodawca (w terminie określonym w umowie, nie dłuższym jednak niż 3 lata) rozwiąże stosunek pracy bez wypowiedzenia z jego winy lub
  • pracownik, który rozwiąże stosunek pracy za wypowiedzeniem z wyjątkiem sytuacji ściśle określonych w Kodeksie pracy;pracownik, który rozwiąże stosunek pracy bez wypowiedzenia, z powodu ciężkiego naruszenia przez pracodawcę podstawowych obowiązków wobec pracownika, z przyczyn zdrowotnych lub z powodu mobbingu, gdy takie przyczyny nie zachodzą.

Kluczowe w tym zakresie jest to, iż zwrot kosztów następuje w wysokości proporcjonalnej do okresu zatrudnienia po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub okresu zatrudnienia w czasie ich podnoszenia. Zasada proporcjonalnego rozliczania kosztów szkolenia pracownika, pokrytych przez pracodawcę, znalazła potwierdzenie w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 13 marca 2012 roku (sygn. akt II PK 173/11). Wobec powyższego, postanowienia umowy o podnoszeniu kwalifikacji zawodowych nie mogą zobowiązywać pracownika do zwrotu świadczeń dodatkowych w pełnej wysokości i w każdym czasie bez żadnych ograniczeń.

Dodatkowo warto zauważyć, że nie w każdym przypadku pracodawca jest uprawniony do żądania zwrotu kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Pracownik nie będzie zobowiązany do zwrotu kosztów świadczeń dodatkowych w przypadku, gdy umowa zawarta na czas określony zostanie rozwiązana na skutek upływu czasu na jaki została zawarta lub pracodawca rozwiąże z pracownikiem umowę o pracę na mocy porozumienia stron.

Podsumowanie

Bez wątpienia umowa o podnoszenie kwalifikacji zawodowych najskuteczniej zabezpiecza interesy właściciela salonu przed odejściem przeszkolonego pracownika. Postanowienia umowy mogą bowiem zobowiązywać pracownika do rozpoczęcia i ukończenia szkolenia oraz nierozwiązania stosunku pracy przed upływem 3 lat od ukończenia szkolenia, pod rygorem zwrotu wydatków poniesionych na ten cel przez pracodawcę. Bez znaczenia przy tym pozostaje okoliczność, że dany kurs okazał się dla pracownika nieprzydatny w nowym miejscu pracy. Istotne jest jedynie to, że przedsiębiorca poniósł wydatki, a pracownik nie wywiązał się ze zobowiązań wynikających z umowy. Prawidłowo sporządzona w tym zakresie umowa szkoleniowa, uwzględniająca różnorodne aspekty, nie tylko zabezpiecza interesy majątkowe pracodawcy, ale stanowi również ochronę przedsiębiorcy przed ewentualnymi roszczeniami cywilnoprawnymi ze strony pracowników. Tym samym stanowi podstawowy mechanizm zabezpieczający przed odejściem pracownika, który zdobył nowe umiejętności na koszt właściciela salonu.


Dołożyliśmy wszelkich starań, aby zawarte w niniejszym artykule informacje były rzetelne oraz kompletne. Należy jednak pamiętać, że nie ponosimy żadnej odpowiedzialności prawnej lub finansowej za mogące się pojawiać błędy, nieścisłości, przeoczenia lub niezgodności.

Niezależnie od powyższego, zamieszczone w artykule fragmenty aktów prawnych nie stanowią źródła prawa – mają pomóc zrozumieć omawianą materię. Jedyne źródło prawa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej stanowią akty normatywne ogłaszane w Dzienniku Ustaw i Monitorach Polskich.

Niniejszy artykuł ma charakter tylko i wyłącznie edukacyjny, a zawarte w nim informacje nie odnoszą się do konkretnego stanu faktycznego. Artykuł nie jest świadczeniem pomocy prawnej i nie może za taką zostać uznany. W szczególności nie może on być uznany za poradę prawną, opinię prawną czy chęć jej wyrażenia, wykładnię prawa lub konsultację prawną w jakiejkolwiek sprawie. Autor artykułu nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody wyrządzone w związku z zastosowaniem się do prezentowanych treści lub też niezastosowaniem się do nich. Każda sprawa wymaga indywidualnej analizy z uwzględnieniem wszystkich okoliczności faktycznych. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji lub działania należy skonsultować się z adwokatem, radcą prawnym lub specjalistą w danej dziedzinie. Stan prawny (Polska) na dzień 24.11.2021r.

Jeżeli chciałabyś skonsultować się z Nami, to napisz na adres: biuro@pcscognito.pl

Wyślij
Wyślij
Udostępnij
Tweet
Pin it
Powiązane tematy
  • prawo
Katarzyna Rudlicka
Katarzyna Rudlicka

Właścicielka Prawniczego Centrum Szkoleniowego Cognito, które świadczy kompleksową obsługę prawną zarówno dla Przedsiębiorców, jak i Konsumentów. Oprócz posiadania tytułu magistra prawa oraz ukończenia studiów na kierunku zarządzanie i marketing w biznesie, jest także absolwentką szkoły kosmetycznej, dzięki czemu poznała branżę beauty od podszewki. W praktyce zawodowej w sposób praktyczny przedstawia trudne zagadnienia prawne prowadząc szkolenia, tworząc wzory dokumentów prawnych, udzielając porad czy też pisząc artykuły branżowe. Obecnie tworzy największą i pierwszą w Polsce platformę dedykowaną branży beauty.

Poprzedni wpis
redermalizacja
  • Medycyna estetyczna

Redermalizacja. Procedury zabiegowe i zastosowanie preparatów – część 3

  • 22 maja 2022
  • Joanna Lilia Kaleńczuk
Czytaj
Następny wpis
Dr n. med. Marcin Kucharzewski
  • Medycyna estetyczna
  • Wywiady

W nogach krew płynie wbrew grawitacji

  • 24 maja 2022
  • Edyta Ochmańska
Czytaj
Zainteresuje Cię również
strona internetowa
Czytaj
  • Biznes

Strona internetowa – najważniejsza wizytówka Twojego biznesu

  • Justyna Łukasik-Russek
  • 3 stycznia 2023
Magdalena Wójcik
Czytaj
  • Biznes

2023 na kartkach kalendarza menadżera beauty

  • Magdalena Wójcik
  • 29 grudnia 2022
trendy w marketingu 2023
Czytaj
  • Biznes

Trendy w marketingu w 2023 – co warto wykorzystać w promocji swojego biznesu?

  • Justyna Łukasik-Russek
  • 9 grudnia 2022
sukces na instagramie
Czytaj
  • Biznes

Jak odnieść sukces na Instagramie?

  • Justyna Łukasik-Russek
  • 15 listopada 2022
grafika w social media
Czytaj
  • Biznes

Siła grafiki w mediach społecznościowych

  • Justyna Łukasik-Russek
  • 21 października 2022
zmiany w wynagrodzeniach
Czytaj
  • Biznes

Zmiany w wynagrodzeniach pracowników podmiotów leczniczych

  • Marta Handzlik-Rosuł
  • 7 października 2022
dlaczego tracimy klienta
Czytaj
  • Biznes

Dlaczego tracimy klienta?

  • Magdalena Wójcik
  • 29 września 2022
poprawianie wyglądu
Czytaj
  • Biznes

Poprawianie wyglądu w mediach społecznościowych — dobre i złe praktyki

  • Justyna Łukasik-Russek
  • 26 września 2022
Najnowsze
  • peelingi chemiczne
    • Kosmetologia

    Czas na dobry kwas czyli czy peeling musi złuszczać?

    • 22 stycznia 2023
    • Magdalena Mikołajczyk
      • Kosmetologia
    Czytaj
  • skóra sucha i wrażliwa
    • Kosmetologia

    Skóra sucha, wrażliwa, skłonna do atopii

    • 9 stycznia 2023
    • Dorota Szadkowska
      • Kosmetologia
    Czytaj
  • strona internetowa
    • Biznes

    Strona internetowa – najważniejsza wizytówka Twojego biznesu

    • 3 stycznia 2023
    • Justyna Łukasik-Russek
      • Biznes
    Czytaj
Kategorie
Bez kategorii
9 Posts
View Posts
Biznes
27 Posts
View Posts
Historia
3 Posts
View Posts
Kosmetologia
32 Posts
View Posts
Medycyna estetyczna
27 Posts
View Posts
Psychologia
4 Posts
View Posts
Wywiady
12 Posts
View Posts
Instagram
Popularne
  • peelingi chemiczne
    Czas na dobry kwas czyli czy peeling musi złuszczać?
    • Magdalena Mikołajczyk
  • skóra sucha i wrażliwa
    Skóra sucha, wrażliwa, skłonna do atopii
    • Dorota Szadkowska
  • strona internetowa
    Strona internetowa – najważniejsza wizytówka Twojego biznesu
    • Justyna Łukasik-Russek
  • Magdalena Wójcik
    2023 na kartkach kalendarza menadżera beauty
    • Magdalena Wójcik
  • czynniki wzrostu
    Czynniki wzrostu. Czy hit medycyny estetycznej jest bez wad?
    • Dorota Szadkowska
O nas
Dzięki wieloletniej obecności na rynku beauty, dobrze znamy Wasze potrzeby i oczekiwania i zrobimy wszystko, by nasz blog jak najlepiej na nie odpowiadał. Żeby osiągnąć zamierzony cel, do współpracy zaprosiliśmy doświadczonych ekspertów z różnych dziedzin. To oni są autorami tekstów i gwarantują ich najwyższą merytoryczną jakość.

Ostatnie wpisy

  • Czas na dobry kwas czyli czy peeling musi złuszczać?
  • Skóra sucha, wrażliwa, skłonna do atopii
  • Strona internetowa – najważniejsza wizytówka Twojego biznesu
  • 2023 na kartkach kalendarza menadżera beauty
  • Czynniki wzrostu. Czy hit medycyny estetycznej jest bez wad?
Akademia Estetik – o medycynie estetycznej
  • O nas
  • Eksperci
  • Kontakt
Portal dla specjalistów medycyny estetycznej

Wpisz szukaną frazę i naciśnij Enter.