W mediach społecznościowych trzeba być, a z uwagi na zasięg i liczbę użytkowników, Facebook i Instagram wciąż pozostają najważniejszymi platformami do promocji własnego biznesu!
Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, LinkedIn, Youtube, Snapchat, Pinterest – portale społecznościowe powstają jak przysłowiowe grzyby po deszczu a marketingowcy namawiają firmy do aktywnego promowania w nich swojej działalności. Czy trzeba być wszędzie, a jeśli nie, to co wybrać, aby dotrzeć z informacją o firmie do swojej grupy odbiorców w skuteczny sposób?
Jedno jest pewne, w obecnych czasach trzeba być obecnym w Internecie! W 2021 roku w sieci było aktywne aż 87% polskiego społeczeństwa i to bez względu na wiek, z czego 72% korzystało z mediów społecznościowych. Aktywność w sieci zdecydowanie wzrosła z powodu pandemii, podczas, której przybyło ponad milion nowych internautów. Internet pochłania nam średnio 6 godzin i 39 minut dziennie. Jasne jest więc, że jako przedsiębiorcy powinniśmy zawalczyć o uwagę klienta właśnie w tym miejscu.
Facebook, ulubiona społecznościówka w naszym kraju
Platforma wykreowana przez Marka Zuckerberga wciąż należy do ulubionych „społecznościówek” w naszym kraju. Używa jej prawie 18 milionów obywateli i jak na razie nie ma żadnej platformy, która realnie by Facebookowi zagrażała. Z tego powodu jest najczęściej wybieranym przez firmy narzędziem do komunikacji z klientami. Mniejsze marki używają jej nawet często zamiast strony www, gdyż oferuje przedsiębiorcom wiele użytecznych funkcji takich jak możliwość dodania danych teleadresowych, poinformowania o godzinach otwarcia czy specjalnych ofertach. Jest przy tym prosta i intuicyjna w obsłudze, co nie zawsze ma miejsce w przypadku strony Internetowej. Facebook nie jest jednak pozbawiony wad. Obecnie, jego algorytmy są tak zaprogramowane, że bez płatnej promocji, nie mamy za bardzo szans na wybicie się z przekazem do szerszej publiczności.
Instagram- warto zawalczyć o popularność
To medium społecznościowe, także znajdujące się w grupie Meta, należącej do Zuckerberga. W Polsce ma obecnie ponad 10 milionów użytkowników i w 2021 zanotowało największy wzrost liczby użytkowników ze wszystkich platform społecznościowych.
Instagram to medium głównie wizualne, oparte o zdjęcia i materiały filmowe. Dodatkowo, mamy tam wiele opcji interaktywnych, które pomagają wchodzić w relacje ze społecznością. Należą do nich stories (relacje), które pozwalają na zadawanie pytań czy robienie quizów. Najlepsze zasięgi mają jednak obecnie rolki czyli krótkie filmiki, które Instagram niedawno uruchomił na wzór TikToka. Zdecydowanie mamy tam także najbardziej odpowiednią dla gabinetu beauty publiczność. Użytkownikami Instagrama są bowiem głównie kobiety, a najpopularniejsze treści to te związane z lifestylem, urodą oraz modą.
Warto zatem zawalczyć o popularność na IG. Aby to zrobić należy jednak postarać się o dobre materiały zdjęciowe i filmowe. Niestety, tak jak w przypadku FB, trzeba liczyć się również z inwestycją w reklamę.
TikTok – aplikacja dla najmłodszych
Chińska platforma społecznościowa z zabawnymi filmikami nie ujawnia wszystkich statystyk. Wiemy jednak, że w Polsce liczba użytkowników zbliża się już do 10 milionów, zatem Instagram z pewnością czuje oddech TikToka na plecach! To medium społecznościowe uchodzi za aplikację dla najmłodszych, i rzeczywiście, 60% użytkowników to Ci w przedziale wiekowym 18-34 lata.
Ponad 60% użytkowników TikToka stanowią kobiety (szacuje się, że w Polsce ten wskaźnik może nawet dochodzić do 80%), które także w branży beauty stanowią większość klientek. Co ciekawe, użytkownicy TikToka spędzają tam aż godzinę dziennie! Jest jeszcze jedna ważna zaleta tego medium. Wyświetlanie treści nie jest tak bardzo ograniczone przez algorytmy jak na FB i IG, a co za tym idzie, przy dobrze zrealizowanym materiale, mamy szansę dotrzeć do znacznie większej grupy za darmo.
Na uwagę zasługuje także jeszcze jeden aspekt: największą grupę użytkowników TikToka stanowią osoby zamieszkałe w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców (29 proc). Co ciekawe najniższy wynik (12 proc.) uzyskały zarówno miasta powyżej 500 tys. mieszkańców jak i te poniżej 10 tys. mieszkańców. Obecność na TikToku nie od razu trzeba rozwijać za pomocą własnego profilu. Można zaangażować lokalnego influencera i zrealizować z nim kampanię. Podobne działania cieszą się także powodzeniem na Instagramie a obie platformy przenikają się. Materiały zrealizowane na TikTok można publikować również na IG w ramach nowej funkcji, jaką są rolki.
YouTube, Pinterest, Linkedin i Twitter – czy warto brać pod uwagę?
Na początku skupmy się na ogólnych statystykach.
Największą grupę widzów, którzy codziennie oglądają YouTube w Polsce, stanowią osoby w wieku od 24 do 44 lat i jest ich aż 10 milionów. Wraz z pozostałymi widzami, tworzą grupę liczącą 24,6 miliona osób, które oglądają YouTube średnio 40 minut dziennie. YouTube stanowi także ciekawy wyjątek – wśród odbiorców przeważają (nieznacznie, ale zawsze), mężczyźni.
Obecność na YouTube warto rozważyć jeśli produkujemy materiały filmowe, bo dobrze jest mieć dla nich jedno miejsce. Jeśli poza gabinetem, prowadzimy także działalność szkoleniową, można rozważyć zaistnienie na LinkedIn. To sieć społecznościowa dla fachowców, łącząca pracowników i pracodawców oraz ludzi biznesu. Jej wadą może być jednak niewielka, w porównaniu z FB czy IG grupa docelowa. LinkedIn ma bowiem w Polsce „jedynie” 4,2 mln użytkowników, którzy nota bene, nie są w serwisie zbyt aktywni. Twitter to serwis, w którym dominują tematy polityczne, więc można go pominąć planując działania promocyjne dla gabinetu medycyny estetycznej. Sprawą otwartą pozostaje Pinterest. To bardzo kobiecy serwis, w którym można prowadzić bardzo efektywne działania reklamowe, więc warto w tym przypadku trzymać rękę na pulsie!
Jak wybrać najlepszą platformę social media do promocji gabinetu i czy trzeba być wszędzie?
Oczywiście nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jeśli mamy czas i dysponujemy odpowiednim budżetem, możemy zdecydować się na obecność w kilku miejscach. Dzięki temu mamy szansę dotrzeć do szerszego grona i zróżnicowanych grup docelowych. Jednak social media są zajęciem czasochłonnym a ich odbiorcy stają się coraz bardziej wymagający, zatem jeśli już decydujemy się na prowadzenie tam działań, ważne jest, żeby robić to dobrze. Należy przez to rozumieć przede wszystkim regularną komunikację, wysokiej jakości materiały graficzne i atrakcyjne zdjęcia. Dlatego warto mierzyć siły na zamiary i stosować metodę małych kroków. Lepiej mieć bowiem jeden profil, ale dobrze prowadzony niż kilka, które nie są aktualizowane. Warto też przyglądać się statystykom – media społecznościowe ewoluują, a wraz z nimi zmieniają się ich użytkownicy. Widać to najwyraźniej na przykładzie Facebook’a, którego publiczność wyraźnie się starzeje. Wątpliwości może rozwiać współpraca z doświadczonym marketerem, który pomoże w przygotowaniu strategii obecności w mediach społecznościowych. Jedno jest pewne, w mediach społecznościowych trzeba być, a z uwagi na zasięg i liczbę użytkowników, Facebook i Instagram wciąż pozostają najważniejszymi platformami do promocji własnego biznesu!