W zasadzie od 2020 roku, każdy rok jest dla nas przełomowy. Nadchodzący 2023 również przyniesie ze sobą kolejne zmiany: branżę beauty czeka rewolucja w komunikacji marketingowej.
W mojej ocenie bardzo pozytywna i choć wiem, że teraz jesteście w dużej mierze zaniepokojeni i zastanawiacie się jak to teraz będzie, ja jestem spokojna o Wasze biznesy pod jednym warunkiem, ach, w zasadzie dwoma:
– Analiza własnych zasobów (oferta, ludzie, cenniki)
– Planowanie (sprzedaż i marketing)
Dzisiejszy temat dotyczy planowania i właśnie na nim chce się skoncentrować, aby wykorzystać potencjał informacji z roku 2022, które już są w Waszej bazie i które ułatwią Wam estymację kosztów i przychodów na 2023, a także wyciągnięcie wniosków z podejmowanych działań w mijającym roku.

Planowanie nowego roku biznesowego ułatwi Ci zasada 5 kroków, którą sama stosuję
- Ustal nowe cele – korzystaj z narzędzi, które ułatwią Ci ich monitorowanie
Początek nowego roku to idealny czas na zaplanowanie nowych projektów marketingowych, współprac, a także zrewidowania oferty gabinetu. Dobry plan nie tylko zakłada szczegółowe aktywności, ale przede wszystkim deadline’y, które pomogą Tobie i Twojemu zespołowi w realizacji celów i skutecznej organizacji pracy nad nimi.
Warto jest korzystać z aplikacji, które ułatwiają monitorowanie zadań, również w zespole np. Asana, Trello, Nozbe, Todoist, Evernote, choć w zupełności wystarczy też dobrze opisany kalendarz Google lub jeszcze bardziej tradycyjne formy – ja osobiście korzystam z wielkoformatowego kalendarza ściennego, a liczby oraz informacje poufne zapisuję w swoim kalendarzu osobistym. Tak naprawdę forma ma cię zachęcać a nie straszyć. Zawsze wybieraj rozwiązania, które są dla ciebie przyjazne w formie, nie patrz na koleżanki, które sprawnie poruszają się planerach internetowych i aplikacjach do planowania.
- Cele podziel na miesiące / tygodnie
Sezonowe promocje i okolicznościowe akcje specjalne – na przykład te z okazji Walentynek, Dnia Matki lub te wynikające z pory roku są najbardziej wyczekiwanymi przez klientów gabinetów medycyny estetycznej i kosmetologicznych. Dobrze zaplanowana promocja okolicznościowa to gwarancja sukcesu – wymaga jednak przygotowania o wiele wcześniej. Rozpisz wszystkie okazje, w których chcesz wprowadzić specjalną ofertę na cały rok z góry. Nie zapominaj też o trendach zabiegowych na każdą porę roku. Dokładnie przypisz im datę, i tak załóż pracę tak, aby działania np. na Walentynki planować już grudniu, a Wielkanoc najpóźniej w lutym. Wszystko zależy od skali trudności – weź pod uwagę poziom skomplikowania danego zadania i okoliczności, które mogą Ci utrudnić jego realizację.
- Zasoby / osoby
Pomyśl – ile wysiłku musisz włożyć w nowe zadania i kto ma ci pomóc w ich realizacji. Koniecznie przypisz te osoby do planu, choćby wstępnie – plany mogą, a nawet powinny być korygowane w trakcie roku, adekwatnie do okoliczności.
Zasoby to również środki finansowe, którymi dysponujesz do realizacji projektów. Przy planowaniu nie ograniczaj się jedynie do swoich fundusz. Pomyśl, kto i jak może wesprzeć Twój rozwój:
- Dystrybutorzy marek
- Firmy współpracujące / biznesy lokalne
- Urząd miasta / kampanie społeczne, itp.
- Fundusze unijne
- Zaplanuj przychody
Podstawowa reguła w biznesie mówi, że musisz rosnąć ponad koszty, szczególnie, jeśli inflacja nas nie oszczędza. Struktura przychodów musi zatem iść w górę i uwzględnić dwie zmienne:
- wysokość inflacji,
- wzrost 20 % ponad próg inflacji.
I znowu, cennik, zasoby i analiza rentowności grafika aby ten cel osiągnąć. To właśnie na początku roku koniecznie zaplanuj ile i jak ma wyglądać Twoja nowa, rentowna oferta. Czy zabiegi masaży, henny i przekłuwania uszu nie wprowadzają sztucznego zamieszania i poczucia, że zapisy są na dwa miesiące do przodu, a przychody Twojej firmy stoją w miejscu.
- Zaplanuj koszty
Koszty lubią nas zaskakiwać, ale sporą część z nich jesteśmy w stanie przewidzieć. Przy planowaniu efektywnego 2023 przyjmij koszty z 2022 jako bazowe i w tym przypadku bardzo szczegółowo zastanów się, które mogą zostać zminimalizowane. Z mojego doświadczenia wiem, że pieniądze uciekają przez:
- Niekorzystne ceny produktów, które stanowią bazowe w klinice i niekorzystne umowy z kurierami
Zamawiamy produkty i akcesoria ze sprawdzonych miejsc niekoniecznie weryfikując regularnie, czy oferta tego dostawcy jest dla nas najkorzystniejsza. Wiem, że bardzo często umowy są zawierane lata temu i z braku czasu nie sprawdzamy nowych możliwości. Zaplanuj w swoim kalendarzu czas na porównanie różnych ofert na rynku i sprawdzenie alternatyw.
- Umowy telefoniczne / internet
Skontaktuj się ze swoim dostawcą sieci komórkowej i poproś o przygotowanie oferty. Prawdopodobnie okaże się, że możesz liczyć na korzystniejsze warunki u swojego operatora lub otrzymać lepszą propozycję od konkurencyjnego dostawcy i znacznie zredukować kosztu.
- Zmiany w systemie motywacyjnym / premiowym
Nie chodzi o to, aby płacić mniej. Ważne jest jednak, aby płacić proporcjonalnie do tego co zarobił dla nas pracownik gabinetu i jakie przychody udało mu się wygenerować.
- Zmiany w umowach bankowych / niekorzystne oprocentowanie debetów
Nie żałuj 3 dni na przygotowanie solidnego planu na 2023 – jestem przekonana, że będziesz mile zaskoczona/zaskoczony efektami jak i twoi pracownicy oraz klienci.
Zawsze mówię, że „Sukces jest miarą Twojej determinacji”, a nic nie sprzyja determinacji tak, jak mądre planowanie i skuteczne wyciąganie wniosków z informacji, które już masz. Wykorzystaj je w 2023.
Z najlepszymi życzeniami na nadchodzący Nowy Rok dla czytelniczek i czytelników Akademii Estetik
– Magdalena Wójcik