Obecność w Internecie to kluczowy aspekt budowania wizerunku firmy. Wydaje się jednak, że wiele z nich zapomina, że to nie social media, ale strona www jest podstawową i najważniejszą wizytówką biznesu. Profile na FB, Instagramie czy TikToku mogą zaowocować dużymi zasięgami, ale trzeba pamiętać o jednym – nie są one naszą własnością. Każde medium społecznościowe tylko wypożycza nam przestrzeń i to na swoich zasadach. Możemy więc skrupulatnie budować tam społeczności i stracić je w jeden dzień, na przykład z powodu naruszenia regulaminu. Dlatego, to właśnie strona www powinna być najważniejszą, podstawową wizytówką firmy w Internecie, gdyż jest przestrzenią, którą możemy zagospodarować na własnych zasadach.
Dobra strona, czyli jaka?
Najważniejszym aspektem strony internetowej w obecnych czasach powinno być jej dostosowanie do urządzeń mobilnych, bo to właśnie na nich najczęściej będą oglądać ją potencjalni klienci. Realizując projekt strony, należy to wziąć pod uwagę w pierwszej kolejności. Powinna być oczywiście estetyczna, przyjazna użytkownikowi i wyczerpująca pod względem treści, które się na niej znajdują. Za dobrą stronę www możemy więc uznać taką, która jest przemyślana i dopracowana w każdym calu. Warto się nad tym pochylić i sprawić, żeby tak było. W końcu strona internetowa służy znacznie dłużej niż post na Instagramie.
Postaw na minimalizm
Strona www powinna być atrakcyjna graficznie i z pewnością, dobrze, jeśli nawiązuje swoim wyglądem do identyfikacji wizualnej firmy. Obecnie, można kupić bardzo estetyczne szablony, a następnie dostosować je do naszych potrzeb. Większość z tych szablonów jest także opracowana z myślą o urządzeniach mobilnych. Zwykle też, najnowsze szablony odpowiadają aktualnym trendom w projektowaniu, a tu na pewno bardziej liczy się czytelność, łatwość nawigacji, niż wyjątkowe efekty wizualne. Oczywiście, można stronę zaprojektować od podstaw. To zwykle nieco bardziej kosztowne rozwiązanie, ale z pewnością owocuje produktem, który pod każdym względem dostosowany jest do naszych potrzeb. Bez względu na to, co wybierzemy, ważne jest jednak, by postawić na minimalizm. Jest on nie tylko w modzie. Minimalistyczne strony www są po prostu znacznie łatwiejsze w nawigacji, co z pewnością docenią użytkownicy.
Spraw, by strona była użyteczna
Dobrze, jeśli na stronie www klient znajdzie wyczerpujące informacje na temat oferty i działalności firmy, ale i tak najbardziej będzie zadowolony, jeśli nawigacja nie będzie zbyt skomplikowana. Dlatego najważniejsze informacje powinny być łatwo dostępne. Do najistotniejszych rzeczy należą z pewnością te, związane z lokalizacją, godzinami pracy, a także dokładny opis oferty. Jeśli na stronie www jest moduł zapisywania się na zabiegi, czy też jakikolwiek inny moduł umożliwiający kontakt, trzeba zadbać o to, by ktoś na bieżąco odczytywał spływające za ich pośrednictwem wiadomości.
Zaprezentuj się z najlepszej strony
Atrakcyjne zdjęcia zawsze są dobrym dodatkiem do strony. Powinny to być zdjęcia profesjonalne, najlepiej też, żeby nie pochodziły ze stocka. Bardzo ważnym elementem są również teksty. Mają one ogromne znaczenie z punktu widzenia pozycjonowania, więc ich napisanie dobrze jest powierzyć profesjonalistom, którzy nie tylko mają dobre pióro, ale znają wymogi SEO i potrafią umiejętnie wpleść najważniejsze frazy kluczowe.
Dbaj o aktualność przekazu
Zły numer telefonu, niepoprawne dane adresowe, nieaktualne cenniki to może być prawdziwy strzał w kolano. Informacje na stronie www należy na bieżąco i w pierwszej kolejności dostosowywać do zmieniających się okoliczności, ale nie tylko tu tkwi przysłowiowy diabeł. Dobrze, jeśli na naszej stronie internetowej raz na czas, opublikujemy jakąś aktualność lub artykuł – do tego celu może służyć np. sekcja „blog”. Publikowanie nowych treści ma wielkie znaczenie z punktu widzenia SEO i pozycjonowania strony. Nie oznacza to, że trzeba publikować dziesiątki artykułów czy aktualności. Wystarczą trzy dobrze napisane teksty w miesiącu, by podbić wyniki naszej strony www w wyszukiwarkach. Tu znowu istotne jest to, by materiały zawierały słowa kluczowe i miały odpowiednią długość.
Postaw na szybkość
Nic tak nie irytuje użytkowników, jak strona, która zbyt wolno się ładuje, a nie każdy użytkownik, zwłaszcza jeśli przegląda strony na urządzeniu mobilnym, cieszy się super szybkim Internetem. Jedną z rzeczy, która mocno obciąża stronę www i wpływa na szybkość jej działania, są zdjęcia. Na szczęście można (a nawet trzeba) przed dodaniem na stronę poddać je kompresji i optymalizacji. Także skrypty CSS mają wpływ na działanie strony. Dzięki nim najczęściej wyświetlane grafiki takie jak logo firmy czy np. ikony mediów społecznościowych nie muszą być pobierane za każdym razem, gdy otwieramy nową zakładkę.
Działaj zgodnie z prawem
Pamiętaj, że właściciel strony www jest zobowiązany przestrzegać wielu przepisów prawa. Należy podejść do nich z równą dbałością, jak do samego wyglądu czy zawartości strony, najlepiej konsultując się z prawnikiem, który przygotuje stosowne regulaminy i wskaże obszary, w których niezbędne jest podjęcie stosownych działań. Znacznie więcej obowiązków spoczywa na stronach z wbudowanym sklepem lub jeśli zbierane są za ich pośrednictwem dane osobowe, ale nawet prosta wizytówka musi spełniać szereg wymogów prawnych.
Zbudowanie dobrej strony www to jak widać dość złożone zadanie. Dobra wiadomość jest jednak taka, że jeśli odrobimy tę lekcję, będzie ona pracowała na nasz biznes bardzo długo. Oczywiście, trendy w Internecie zmieniają się dość szybko, więc raz na czas wymagane będzie jej odświeżenie czy nawet zupełna zmiana, jednak dobra baza sprawi, że przez ten proces przejdziemy sprawniej.