Akademia Estetik – o medycynie estetycznej
  • Medycyna estetyczna
  • Kosmetologia
  • Biznes
  • Psychologia
  • Wywiady
  • Historia

Archiwa

  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
Akademia Estetik – o medycynie estetycznej
0
0
Akademia Estetik – o medycynie estetycznej
  • Medycyna estetyczna
  • Kosmetologia
  • Biznes
  • Psychologia
  • Wywiady
  • Historia
  • Biznes

Jak legalnie zorganizować konkurs na Facebooku lub Instagramie?

  • 2 kwietnia 2022
  • Katarzyna Rudlicka
konkurs na facebooku

Portale społecznościowe to obecnie najczęściej odwiedzane miejsca w Internecie. Umożliwiają szybką wymianę informacji, gromadzą użytkowników o podobnych zainteresowaniach, a także wspierają promocję marki, produktu czy usługi. Platformy takie jak Instagram czy Facebook sprzyjają budowaniu rozpoznawalności marki, zaś przemyślany marketing – pozyskaniu klienta. Jedną z popularnych akcji marketingowych jest konkurs, będący prostą i ciekawą formą promocji. O czym należy pamiętać, przystępując do jego organizacji?

Elementy konkursu

Warto wiedzieć, że nie każda akcja oznaczona jako „konkurs” jest nim w rzeczywistości. Wiele akcji zawiera w sobie element przypadkowości (np. losowanie zwycięzcy), co automatycznie wyklucza je z możliwości zakwalifikowania jako konkurs. 

Aby prawidłowo zorganizować konkurs, należy wyjść od jego definicji. To, co potocznie nazywamy konkursem, jest w istocie publicznym przyrzeczeniem nagrody konkursowej za najlepsze dzieło lub czynność (zadanie konkursowe). Celem konkursu jest wyłonienie osób najlepszych w danej dziedzinie na podstawie zgłoszonych prac konkursowych. Musi wystąpić w nim element rywalizacji, zaś nagrodę mogą otrzymać wyłącznie najlepsi uczestnicy. Zadanie konkursowe może przybrać dowolną formę (np. udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie). Ważne jest, aby zgłoszone zadania konkursowe zostały ocenione merytorycznie, a spośród zgłoszonych prac wybrano najlepsze zadania. 

Do podstawowych elementów konkursu należą: 

  • publiczne ogłoszenie nagrody, 
  • wskazanie terminu ubiegania się o nagrodę,
  • regulamin. 

Publiczne ogłoszenie nagrody odbywa się przez publikację informacji o konkursie. W ramach swojego ogłoszenia przyrzekający (zwany organizatorem) musi wskazać okres, w którym należy składać prace konkursowe oraz dołączyć stosowny regulamin. Celem regulaminu jest zapewnienie prawidłowego przebiegu konkursu, jak również spełnienie pozostałych wymagań prawnych spoczywających na organizatorze, takich jak obowiązek poinformowania o sposobie przetwarzania danych osobowych, wskazanie zasad odnoszących się do podatku dochodowego czy zastosowanie wytycznych określonych przez platformę społecznościową, na której odbywa się konkurs. 

Konkurs a loteria promocyjna

Większość osób myli konkurs z loterią promocyjną. Loteria promocyjna jest to rodzaj gry losowej (gry hazardowej), w której wynik w szczególności zależy od przypadku. W odróżnieniu od konkursu, w loterii promocyjnej mamy do czynienia z losowością, a dodatkowo wymagany jest dowód udziału w grze. Należy zaakcentować, że dowodem udziału w loterii promocyjnej może być polubienie posta konkursowego. Zorganizowanie loterii promocyjnej jest droższe oraz bardziej sformalizowane, w tym wymaga uzyskania zezwolenia. 

W konkursie natomiast zawsze wygrywa najlepsze zadanie konkursowe. To indywidualne starania i twórczość uczestnika decydują o uzyskaniu nagrody. 

Wymogi stawiane przez Instagram i Facebook

Organizując konkurs na portalach społecznościowych takich jak Facebook czy Instagram nie można zapominać o wymaganiach wynikających z regulaminów tychże platform. Zgodnie z nimi na organizatorze spoczywa obowiązek przeprowadzenia konkursu zgodnie prawem krajowym, konkurs musi posiadać regulamin, który m.in.: 

  • określa wymagania formalne stawiane uczestnikom,
  • określa zwolnienie serwisu z odpowiedzialności,
  • informuje, że akcja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis, a organizator korzysta z danej platformy na własną odpowiedzialność. 

Wytyczne na platformie Facebook wprost zakazują organizowania konkursów, w których warunkiem koniecznym udziału jest udostępnianie przez uczestnika postów na osi czasu swojej lub znajomych oraz oznaczanie znajomych w poście konkursowym. Promocje, w tym akcje promocyjne mogą być organizowane wyłącznie na stronach, grupach, wydarzeniach lub w aplikacjach na Facebooku. Takich zapisów nie odnajdziemy w wytycznych dotyczących konkursów na Instagramie. 

Obie platformy opierają się na zasadzie autentyczności. Za działania niedozwolone uznaje się sztuczne gromadzenie polubień, sztuczne gromadzenie osób obserwujących, sztuczne gromadzenie udostępnień. Tym samym, konkurs zawierający takie elementy będzie niezgodny z regulaminami tychże platform.

Podsumowanie 

Konkurs to szybka forma promocji. W ramach akcji uczestnicy rywalizują między sobą, a jej celem jest wyłonienie zwycięzcy, czyli autora najlepszego zadania konkursowego według obiektywnych kryteriów oceny na podstawie zasad uczestnictwa, które zostały sprecyzowane w regulaminie konkursu. Należy kategorycznie unikać jakichkolwiek elementów losowości. Za przeprowadzenie loterii promocyjnej bez wymaganego zezwolenia grozi zarówno odpowiedzialność administracyjna (kara pieniężna), jak i karnoskarbowa (kara grzywny). Odpowiedzialności karnoskarbowej podlega także każdy uczestnik loterii promocyjnej zorganizowanej bez wymaganego zezwolenia. 


Dołożyliśmy wszelkich starań, aby zawarte w niniejszym artykule informacje były rzetelne oraz kompletne. Należy jednak pamiętać, że nie ponosimy żadnej odpowiedzialności prawnej lub finansowej za mogące się pojawiać błędy, nieścisłości, przeoczenia lub niezgodności.

Niezależnie od powyższego, zamieszczone w artykule fragmenty aktów prawnych nie stanowią źródła prawa – mają pomóc zrozumieć omawianą materię. Jedyne źródło prawa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej stanowią akty normatywne ogłaszane w Dzienniku Ustaw i Monitorach Polskich.

Niniejszy artykuł ma charakter tylko i wyłącznie edukacyjny, a zawarte w nim informacje nie odnoszą się do konkretnego stanu faktycznego. Artykuł nie jest świadczeniem pomocy prawnej i nie może za taką zostać uznany. W szczególności nie może on być uznany za poradę prawną, opinię prawną czy chęć jej wyrażenia, wykładnię prawa lub konsultację prawną w jakiejkolwiek sprawie. Autor artykułu nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody wyrządzone w związku z zastosowaniem się do prezentowanych treści lub też niezastosowaniem się do nich. Każda sprawa wymaga indywidualnej analizy z uwzględnieniem wszystkich okoliczności faktycznych. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji lub działania należy skonsultować się z adwokatem, radcą prawnym lub specjalistą w danej dziedzinie. Stan prawny (Polska) na dzień 24.11.2021r.

Jeżeli chciałabyś skonsultować się z Nami, to napisz na adres: biuro@pcscognito.pl

Wyślij
Wyślij
Udostępnij
Tweet
Pin it
Powiązane tematy
  • prawo
Katarzyna Rudlicka
Katarzyna Rudlicka

Właścicielka Prawniczego Centrum Szkoleniowego Cognito, które świadczy kompleksową obsługę prawną zarówno dla Przedsiębiorców, jak i Konsumentów. Oprócz posiadania tytułu magistra prawa oraz ukończenia studiów na kierunku zarządzanie i marketing w biznesie, jest także absolwentką szkoły kosmetycznej, dzięki czemu poznała branżę beauty od podszewki. W praktyce zawodowej w sposób praktyczny przedstawia trudne zagadnienia prawne prowadząc szkolenia, tworząc wzory dokumentów prawnych, udzielając porad czy też pisząc artykuły branżowe. Obecnie tworzy największą i pierwszą w Polsce platformę dedykowaną branży beauty.

Poprzedni wpis
peelingi do twarzy
  • Kosmetologia

5 najlepszych peelingów na różne problemy skóry

  • 31 marca 2022
  • Redakcja
Czytaj
Następny wpis
najpopularniejsze zabiegi estetyczne
  • Kosmetologia
  • Medycyna estetyczna

10 najpopularniejszych zabiegów estetycznych

  • 6 kwietnia 2022
  • dr Agnieszka Sasal
Czytaj
Zainteresuje Cię również
strona internetowa
Czytaj
  • Biznes

Strona internetowa – najważniejsza wizytówka Twojego biznesu

  • Justyna Łukasik-Russek
  • 3 stycznia 2023
Magdalena Wójcik
Czytaj
  • Biznes

2023 na kartkach kalendarza menadżera beauty

  • Magdalena Wójcik
  • 29 grudnia 2022
trendy w marketingu 2023
Czytaj
  • Biznes

Trendy w marketingu w 2023 – co warto wykorzystać w promocji swojego biznesu?

  • Justyna Łukasik-Russek
  • 9 grudnia 2022
sukces na instagramie
Czytaj
  • Biznes

Jak odnieść sukces na Instagramie?

  • Justyna Łukasik-Russek
  • 15 listopada 2022
grafika w social media
Czytaj
  • Biznes

Siła grafiki w mediach społecznościowych

  • Justyna Łukasik-Russek
  • 21 października 2022
zmiany w wynagrodzeniach
Czytaj
  • Biznes

Zmiany w wynagrodzeniach pracowników podmiotów leczniczych

  • Marta Handzlik-Rosuł
  • 7 października 2022
dlaczego tracimy klienta
Czytaj
  • Biznes

Dlaczego tracimy klienta?

  • Magdalena Wójcik
  • 29 września 2022
poprawianie wyglądu
Czytaj
  • Biznes

Poprawianie wyglądu w mediach społecznościowych — dobre i złe praktyki

  • Justyna Łukasik-Russek
  • 26 września 2022
Najnowsze
  • peelingi chemiczne
    • Kosmetologia

    Czas na dobry kwas czyli czy peeling musi złuszczać?

    • 22 stycznia 2023
    • Magdalena Mikołajczyk
      • Kosmetologia
    Czytaj
  • skóra sucha i wrażliwa
    • Kosmetologia

    Skóra sucha, wrażliwa, skłonna do atopii

    • 9 stycznia 2023
    • Dorota Szadkowska
      • Kosmetologia
    Czytaj
  • strona internetowa
    • Biznes

    Strona internetowa – najważniejsza wizytówka Twojego biznesu

    • 3 stycznia 2023
    • Justyna Łukasik-Russek
      • Biznes
    Czytaj
Kategorie
Bez kategorii
9 Posts
View Posts
Biznes
27 Posts
View Posts
Historia
3 Posts
View Posts
Kosmetologia
32 Posts
View Posts
Medycyna estetyczna
27 Posts
View Posts
Psychologia
4 Posts
View Posts
Wywiady
12 Posts
View Posts
Instagram
Popularne
  • peelingi chemiczne
    Czas na dobry kwas czyli czy peeling musi złuszczać?
    • Magdalena Mikołajczyk
  • skóra sucha i wrażliwa
    Skóra sucha, wrażliwa, skłonna do atopii
    • Dorota Szadkowska
  • strona internetowa
    Strona internetowa – najważniejsza wizytówka Twojego biznesu
    • Justyna Łukasik-Russek
  • Magdalena Wójcik
    2023 na kartkach kalendarza menadżera beauty
    • Magdalena Wójcik
  • czynniki wzrostu
    Czynniki wzrostu. Czy hit medycyny estetycznej jest bez wad?
    • Dorota Szadkowska
O nas
Dzięki wieloletniej obecności na rynku beauty, dobrze znamy Wasze potrzeby i oczekiwania i zrobimy wszystko, by nasz blog jak najlepiej na nie odpowiadał. Żeby osiągnąć zamierzony cel, do współpracy zaprosiliśmy doświadczonych ekspertów z różnych dziedzin. To oni są autorami tekstów i gwarantują ich najwyższą merytoryczną jakość.

Ostatnie wpisy

  • Czas na dobry kwas czyli czy peeling musi złuszczać?
  • Skóra sucha, wrażliwa, skłonna do atopii
  • Strona internetowa – najważniejsza wizytówka Twojego biznesu
  • 2023 na kartkach kalendarza menadżera beauty
  • Czynniki wzrostu. Czy hit medycyny estetycznej jest bez wad?
Akademia Estetik – o medycynie estetycznej
  • O nas
  • Eksperci
  • Kontakt
Portal dla specjalistów medycyny estetycznej

Wpisz szukaną frazę i naciśnij Enter.