Portale społecznościowe to obecnie najczęściej odwiedzane miejsca w Internecie. Umożliwiają szybką wymianę informacji, gromadzą użytkowników o podobnych zainteresowaniach, a także wspierają promocję marki, produktu czy usługi. Platformy takie jak Instagram czy Facebook sprzyjają budowaniu rozpoznawalności marki, zaś przemyślany marketing – pozyskaniu klienta. Jedną z popularnych akcji marketingowych jest konkurs, będący prostą i ciekawą formą promocji. O czym należy pamiętać, przystępując do jego organizacji?
Elementy konkursu
Warto wiedzieć, że nie każda akcja oznaczona jako „konkurs” jest nim w rzeczywistości. Wiele akcji zawiera w sobie element przypadkowości (np. losowanie zwycięzcy), co automatycznie wyklucza je z możliwości zakwalifikowania jako konkurs.
Aby prawidłowo zorganizować konkurs, należy wyjść od jego definicji. To, co potocznie nazywamy konkursem, jest w istocie publicznym przyrzeczeniem nagrody konkursowej za najlepsze dzieło lub czynność (zadanie konkursowe). Celem konkursu jest wyłonienie osób najlepszych w danej dziedzinie na podstawie zgłoszonych prac konkursowych. Musi wystąpić w nim element rywalizacji, zaś nagrodę mogą otrzymać wyłącznie najlepsi uczestnicy. Zadanie konkursowe może przybrać dowolną formę (np. udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie). Ważne jest, aby zgłoszone zadania konkursowe zostały ocenione merytorycznie, a spośród zgłoszonych prac wybrano najlepsze zadania.
Do podstawowych elementów konkursu należą:
- publiczne ogłoszenie nagrody,
- wskazanie terminu ubiegania się o nagrodę,
- regulamin.
Publiczne ogłoszenie nagrody odbywa się przez publikację informacji o konkursie. W ramach swojego ogłoszenia przyrzekający (zwany organizatorem) musi wskazać okres, w którym należy składać prace konkursowe oraz dołączyć stosowny regulamin. Celem regulaminu jest zapewnienie prawidłowego przebiegu konkursu, jak również spełnienie pozostałych wymagań prawnych spoczywających na organizatorze, takich jak obowiązek poinformowania o sposobie przetwarzania danych osobowych, wskazanie zasad odnoszących się do podatku dochodowego czy zastosowanie wytycznych określonych przez platformę społecznościową, na której odbywa się konkurs.
Konkurs a loteria promocyjna
Większość osób myli konkurs z loterią promocyjną. Loteria promocyjna jest to rodzaj gry losowej (gry hazardowej), w której wynik w szczególności zależy od przypadku. W odróżnieniu od konkursu, w loterii promocyjnej mamy do czynienia z losowością, a dodatkowo wymagany jest dowód udziału w grze. Należy zaakcentować, że dowodem udziału w loterii promocyjnej może być polubienie posta konkursowego. Zorganizowanie loterii promocyjnej jest droższe oraz bardziej sformalizowane, w tym wymaga uzyskania zezwolenia.
W konkursie natomiast zawsze wygrywa najlepsze zadanie konkursowe. To indywidualne starania i twórczość uczestnika decydują o uzyskaniu nagrody.
Wymogi stawiane przez Instagram i Facebook
Organizując konkurs na portalach społecznościowych takich jak Facebook czy Instagram nie można zapominać o wymaganiach wynikających z regulaminów tychże platform. Zgodnie z nimi na organizatorze spoczywa obowiązek przeprowadzenia konkursu zgodnie prawem krajowym, konkurs musi posiadać regulamin, który m.in.:
- określa wymagania formalne stawiane uczestnikom,
- określa zwolnienie serwisu z odpowiedzialności,
- informuje, że akcja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis, a organizator korzysta z danej platformy na własną odpowiedzialność.
Wytyczne na platformie Facebook wprost zakazują organizowania konkursów, w których warunkiem koniecznym udziału jest udostępnianie przez uczestnika postów na osi czasu swojej lub znajomych oraz oznaczanie znajomych w poście konkursowym. Promocje, w tym akcje promocyjne mogą być organizowane wyłącznie na stronach, grupach, wydarzeniach lub w aplikacjach na Facebooku. Takich zapisów nie odnajdziemy w wytycznych dotyczących konkursów na Instagramie.
Obie platformy opierają się na zasadzie autentyczności. Za działania niedozwolone uznaje się sztuczne gromadzenie polubień, sztuczne gromadzenie osób obserwujących, sztuczne gromadzenie udostępnień. Tym samym, konkurs zawierający takie elementy będzie niezgodny z regulaminami tychże platform.
Podsumowanie
Konkurs to szybka forma promocji. W ramach akcji uczestnicy rywalizują między sobą, a jej celem jest wyłonienie zwycięzcy, czyli autora najlepszego zadania konkursowego według obiektywnych kryteriów oceny na podstawie zasad uczestnictwa, które zostały sprecyzowane w regulaminie konkursu. Należy kategorycznie unikać jakichkolwiek elementów losowości. Za przeprowadzenie loterii promocyjnej bez wymaganego zezwolenia grozi zarówno odpowiedzialność administracyjna (kara pieniężna), jak i karnoskarbowa (kara grzywny). Odpowiedzialności karnoskarbowej podlega także każdy uczestnik loterii promocyjnej zorganizowanej bez wymaganego zezwolenia.
Dołożyliśmy wszelkich starań, aby zawarte w niniejszym artykule informacje były rzetelne oraz kompletne. Należy jednak pamiętać, że nie ponosimy żadnej odpowiedzialności prawnej lub finansowej za mogące się pojawiać błędy, nieścisłości, przeoczenia lub niezgodności.
Niezależnie od powyższego, zamieszczone w artykule fragmenty aktów prawnych nie stanowią źródła prawa – mają pomóc zrozumieć omawianą materię. Jedyne źródło prawa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej stanowią akty normatywne ogłaszane w Dzienniku Ustaw i Monitorach Polskich.
Niniejszy artykuł ma charakter tylko i wyłącznie edukacyjny, a zawarte w nim informacje nie odnoszą się do konkretnego stanu faktycznego. Artykuł nie jest świadczeniem pomocy prawnej i nie może za taką zostać uznany. W szczególności nie może on być uznany za poradę prawną, opinię prawną czy chęć jej wyrażenia, wykładnię prawa lub konsultację prawną w jakiejkolwiek sprawie. Autor artykułu nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody wyrządzone w związku z zastosowaniem się do prezentowanych treści lub też niezastosowaniem się do nich. Każda sprawa wymaga indywidualnej analizy z uwzględnieniem wszystkich okoliczności faktycznych. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji lub działania należy skonsultować się z adwokatem, radcą prawnym lub specjalistą w danej dziedzinie. Stan prawny (Polska) na dzień 24.11.2021r.
Jeżeli chciałabyś skonsultować się z Nami, to napisz na adres: biuro@pcscognito.pl