Przechadzając się ulicami, można bez trudu zauważyć, że wysycenie rynku kosmetologicznego i medycyny estetycznej jest coraz większe. Oznacza to, że konkurencja jest duża i prawdopodobnie przetrwają tylko najlepsi. Jakie działania należy podjąć, aby w gabinecie nie brakowało klientów? Poznaj 10 sposobów na skuteczną promocję salonu kosmetycznego i medycyny estetycznej.
Sposób nr 1: zadbaj o liczne opinie
Przed wizytą w nowym miejscu, najczęściej szukamy opinii w Internecie. W zależności od sposobu wyszukiwania informacji, mogą to być opinie na Google Maps, Facebooku, a także w aplikacjach Moment czy Booksy.
Jak zachęcić klientów do wystawiania opinii? Najprostsza, ale skuteczna metoda to uprzejmie poprosić. Większość osób przystanie na naszą prośbę. Warto też przygotować proste wizytówki czy ulotki z informacją, że za wystawienie opinii można uzyskać rabat lub gratis przy kolejnej wizycie. Wystarczy, że klient pokaże zrzut ekranu ze swoją recenzją.
Sposób nr 2: przejrzysta strona internetowa i wizytówka na Google Maps
Social Media są bardzo ważnym narzędziem komunikacji, ale nic nie zastąpi przejrzystej strony internetowej, na której znajdzie się dokładny opis wszystkich usług wraz ze średnim czasem ich trwania oraz cennikiem. Takie precyzyjne informacje są niezwykle cenne dla klienta i ułatwią wybór gabinetu. Strona internetowa może być bardzo prosta, wykonana na gotowym szablonie i nie musi kosztować wiele. Najważniejsze, by było miejsce, do którego możesz odesłać klientów po kompletne informacje na temat usług. Docenisz to bardzo szybko, kiedy wyraźnie wzrośnie liczba zapytań.
Inną szalenie istotną kwestią jest poprawnie wykonana wizytówka w Google Maps. To właśnie dzięki prawidłowemu oznaczeniu salonu, klienci bez trudu do Ciebie trafią. Co więcej, gdy ktoś będzie szukał salonu w pobliżu miejsca zamieszkania, Google Maps może skierować klientów właśnie do Ciebie. Dobre opinie będą w tym przypadku niezwykle istotne!
Sposób nr 3: regularnie działaj w Social Mediach
Ciężko dziś wyobrazić sobie życie bez portali społecznościowych. To właśnie tam mamy najszybszy, bezpośredni kontakt z naszymi klientami. Jakie kanały warto rozważyć? Dużo zależy od grupy docelowej, do której kierujesz swoje usługi. Jeśli Twój salon specjalizuje się typowo w zabiegach anti-aging, warto zdecydować się na Facebooka, ponieważ tam znajduje się bardzo duża grupa osób w średnim i starszym wieku. Jeśli zaś specjalizujesz się w terapii trądziku — Instagram, gdzie najchętniej zaglądają osoby w wieku 18 – 24 lata, będzie lepszym wyborem.
Czy gabinet musi być obecny we wszystkich kanałach Social Media? Nie musi. Lepiej prowadzić jeden, ale sumiennie i regularnie. Obecnie posty publikowane na tzw. wallu, czyli Instagramowej lub Facebookowej tablicy są już mniej istotne niż kiedyś. Klienci bardzo chętnie oglądają materiały efemeryczne typu stories, czyli relacje z codziennego życia gabinetu. Kiedy mają możliwość podglądać pracę specjalistów oraz jej efekty — zyskujemy ich sympatię i przywiązanie. Z czasem zaczynają traktować wizytę w gabinecie, jak wyjście do starej, dobrej znajomej.
W ostatnim czasie dużą popularnością cieszą się też tzw. live’y, czyli relacje na żywo. Można ustalić na przykład jeden termin w miesiącu i w ten sposób regularnie spotykać się z klientami. Każdą relację na żywo można poprzedzić zebraniem pytań od klientów — dzięki temu będą go wyczekiwać z niecierpliwością, wiedząc, że uzyskają odpowiedzi na swoje pytania (tzw. live Q&A). Takie wirtualne spotkanie wpływa na pozytywny wizerunek salonu i pracujących w nim ekspertów. Można dzięki nim też zaprezentować nowości, czy zarekomendować zabiegi na dany sezon oraz zachęcić do konsultacji.
Sposób nr 4: wykonuj zdjęcia przed i po zabiegu
Przy zabiegach z zakresu kosmetologii czy medycyny estetycznej, liczymy na spektakularny efekt. Klientom łatwiej zdecydować się na usługę w danym miejscu, jeśli zobaczą, jakiego rezultatu mogą się spodziewać po zabiegu. Pamiętaj, aby zawsze przed zabiegiem i wykonaniem zdjęcia, wręczać do podpisania zgodę na wykorzystanie wizerunku. Większość osób nie będzie miała problemu z podpisaniem takiej zgody, a salon dzięki temu zyska cenne zdjęcia z efektami swojej pracy.
Sposób nr 5: świetna kadra pracowników i równy poziom usług
Dobierając zespół, zwróć uwagę, by były to osoby, które wykonują wszystkie zabiegi zgodnie z przyjętymi przez salon zasadami. Ważne jest to, by przywiązać klienta do gabinetu, a nie do konkretnych pracowników. Wszystkie osoby powinny być tak samo wyszkolone, wyspecjalizowane w swoim fachu, sympatyczne i profesjonalne. Dzięki temu, w sytuacji, kiedy pracownik postanowi się zwolnić, jest duża szansa, że klient dalej będzie korzystał z usług gabinetu i nie odczujesz odpływu chętnych na usługi Twojego salonu.
Sposób nr 6: działaj zgodnie ze strategią marketingową, ale zachowaj elastyczność
Dobra strategia to podstawa. Dzięki niej zaplanujesz działania na najbliższe miesiące. Uwzględnij w niej sezonowość oraz popularność danych zabiegów. Bądź na bieżąco z trendami i monitoruj jakie zabiegi są najpopularniejsze wśród klientek innych salonów. Wprowadzaj nowości do oferty i nie bój się zmian. Jeśli widzisz, że coś nie działa, zweryfikuj czy strategia jest prawidłowa.
Sposób numer 7: płatna reklama dla salonu kosmetycznego na Facebooku i Instagramie
Promocja i reklama salonu kosmetycznego w Social Mediach to bardzo skuteczne działanie. Dzięki dobrze stargetowanej reklamie dotrzesz do osób z wybranego obszaru, w określonym wieku i z określonymi potrzebami. Taką reklamę jednak lepiej powierzyć profesjonalistom, aby przynosiła najlepsze efekty. Warto wykorzystać reklamy z wezwaniem do działania typu wiadomość na Facebookowym fanpage’u lub telefon do gabinetu. Dzięki tym rozwiązaniom łatwo sprawdzisz skuteczność działań reklamowych.
Sposób nr 8: ułatw klientom zapisywanie się na wizyty
Wszyscy jesteśmy zabiegani i doceniamy wszelkie udogodnienia. Jednym z nich, jest możliwość samodzielnego umówienia się na wizytę np. przez aplikację Booksy czy Moment. Kiedy przyzwyczaisz klientów do tej metody zapisywania się na wizyty, zyskasz więcej czasu na inne działania. Dodatkowo aplikacja przypomina o nadchodzącej wizycie — są większe szanse, że klient na nią przyjdzie lub odwoła przed czasem, dzięki czemu ktoś inny może skorzystać z wolnego terminu.
Aplikacje pozwalają na zoptymalizowanie czasu pracy w salonie, przede wszystkim minimalizując liczbę telefonów.
Jest jeszcze jedna zaleta aplikacji: pomagają one klientom zlokalizować najbliższe gabinety zawierające pożądane usługi. A więc jest to dodatkowa forma reklamy salonu kosmetycznego czy gabinetu medycyny estetycznej.
Sposób nr 9: pakiety zabiegów w korzystnych cenach
Jednym z problemów gabinetów kosmetycznych i medycyny estetycznej jest to, że klient poprzestaje na pierwszej, drugiej wizycie, nie kończąc zaplanowanej serii zabiegów. A jak dobrze wiemy, dopiero wykonanie całej serii powoduje, że osiągamy oczekiwane efekty. Jak zmotywować klientów, by nie przerywali terapii? Przede wszystkim warto ich edukować, a dodatkowo przy wycenianiu pakietu zabiegów, uwzględnij opłacalny rabat na całą serię.
Dzięki temu klient będzie zadowolony z efektu i ceny, a Ty wykonasz więcej zabiegów, co przełoży się na zarobek. Pakiety powinny być opłacane z góry i najlepiej, żeby klienci otrzymywali rozpiskę z terminami kolejnych wizyt.
Sposób nr 10: dzień darmowych konsultacji
Ogłoszenie “dnia darmowych konsultacji” może być dobrą motywacją dla klientów, którzy obserwują działania salonu w kanałach Social Media, ale jeszcze nie zdecydowali się na wizytę.
Dzięki zaproszeniu ich na darmową konsultację, możemy lepiej poznać ich potrzeby i stworzyć spersonalizowany plan zabiegowy.
Jak widać, możliwości marketingu kosmetycznego jest całkiem sporo (a to jeszcze nie wszystkie!). Zanim rzucicie się w wir pracy, warto zacząć od stworzenia strategii i spisania wszystkich działań. Początkowo może być to trudne i czasochłonne, wtedy warto pomyśleć o skorzystaniu ze wsparcia agencji kreatywnej. Pomoc doświadczonej firmy sprawi, że Ty zajmiesz się wyłącznie pracą z klientami. Nie zapominajmy jednak o tym, że koszt utrzymania obecnego klienta jest dużo niższy, niż koszt pozyskania nowego. Dbajmy zatem szczególnie o obecnych klientów, aby jak najdłużej korzystali z naszych usług.