Koniec roku to zawsze czas podsumowań. Reklama stanowi bardzo istotny element w rozwoju każdej firmy, zatem i tu warto przyjrzeć się temu, co pozwoli skutecznie wypromować nasze usługi czy produkty. Oczywiście, nie jest tak, że nowy rok to w 100% nowe trendy. Wiele z nich jest z nami nie od dziś, ale właśnie teraz przybierają na sile. Warto mieć świadomość tego, co może przynosić najlepsze efekty i te działania wpleść w swoją strategię marketingową. Szybkie reagowanie na zmiany, wprowadzanie nowych trendów pozwala nam bowiem być o krok przed konkurencją. A na tym nam przecież bardzo zależy!
Rolki, reelsy, tik-toki, shortsy
Wiele nazw, ale praktycznie to samo – czyli krótkie pionowe filmy, które wylansował TikTok, a następnie podchwycił Instagram, Facebook a teraz także YouTube. Mimo pewnych różnic między poszczególnymi portalami zasada główna jest ta sama. Film nie powinien być długi, najlepiej, jeśli trwa od 15 do 60 sekund. Oczywiście, dobrze, jeśli tematyka jest luźniejsza, rozrywkowa, choć doskonale sprawdzają się także treści o charakterze poradnikowym, edukacyjnym. Tego typu materiały koniecznie trzeba uwzględnić w komunikacji marketingowej na 2023 rok! Mają one obecnie najlepsze zasięgi i wszystko wygląda na to, że prędko się to nie zmieni.
Długofalowe relacje z influencami
Mimo, że nie jest to nowość, a współprace z influencerami wpisane są w strategie marketingowe wielu firm, 2023 rok to czas zacieśniania relacji. Nie liczy się już ilość, ale przede wszystkim jakość współpracy. Dobrze, żeby influencer związał się z nami na dłużej i stał się kimś w rodzaju ambasadora marki. To pomoże uwiarygodnić przekaz, który będzie dla nas tworzył i stworzyć trwałą więź między naszą marką a grupą odbiorców skupionych wokół influencera. Takie podejście pozwoli na pozyskiwanie nowych leadów i z pewnością przełoży się na sprzedaż naszych usług czy produktów.
Pracownik rzecznikiem firmy
Często angażujemy do współpracy influencerów czy nawet celebrytów, zapominając, jak ważną wizytówką firmy są jej pracownicy. Zadowoleni, czujący się częścią firmy ludzie będą entuzjastycznie nastawieni do wykonywania swoich obowiązków, a to z pewnością docenią klienci. Co więcej, zaangażowani i związani ze swoją firmą pracownicy mogą być bardzo skutecznymi ambasadorami marki np. w mediach społecznościowych. Badania przeprowadzone przez Sociable udowadniają, że treści generowane w społecznościach przez Twoich pracowników mają 7 razy więcej konwersji i są aż osiem razy bardziej angażujące od pozostałego contentu, który tworzysz na swoich firmowych kanałach. Zatem rok 2023 (jak i kolejne lata) powinien być rokiem pracownika. To się z pewnością wszystkim opłaci!
Odpowiedzialność społeczna
Marki nie od dziś budują swój wizerunek na podstawie zasady odpowiedzialności społecznej, ale w związku z rosnącą świadomością konsumentów, z roku na rok staje się to coraz ważniejsze. Klienci coraz bardziej zdają sobie sprawę z tego, jak ich decyzje zakupowe wpływają na kwestie społeczne i środowiskowe. Marka, która pokazuje jak bardzo rozumie swój wpływ na te obszary i co robi, by był on jak najbardziej pozytywna, zyskuje w oczach klientów szacunek i zaufanie.
Bądź Live!
Pandemia zdecydowanie zmieniła nasze przyzwyczajenia zakupowe. Oswoiliśmy się ze sklepami internetowymi, a nawet poszliśmy o krok dalej. Coraz częściej kupujemy w Internecie w najróżniejszych kanałach, także poprzez transmisje live w mediach społecznościowych. Ta forma sprzedaży zyskuje na sile. Dzieje się tak z dwóch powodów – użytkownicy wolą kupować produkty czy usługi, które poznali dzięki formom video, a do tego, ten format jest oglądany trzy razy dłużej niż nagrane, gotowe filmy. Warto zatem przetestować transmisje na żywo dla swojego biznesu. Można opowiedzieć w nim o najnowszych zabiegach, kosmetykach wprowadzanych do sprzedaży, a klienci z pewnością docenią także fachowe porady związane z codzienną pielęgnacją czy przygotowaniem się do zabiegu.
Personalizacja ponad wszystko
Przekazy reklamowe bombardują nas z każdej strony. Coraz więcej osób cierpi na tak zwaną „ślepotę reklamową”. Jest to zjawisko, które polega na ignorowaniu przez odbiorców przekazów reklamowych. Dzieje się tak najczęściej w odniesieniu do reklam zbyt nachalnych i krzykliwych, które nie niosą ze sobą żadnych konkretnych informacji i przekazów poza „kup koniecznie, bo się opłaca”. Inaczej sprawy się mają, gdy dopasujemy komunikat do odbiorcy i sprawimy, że będzie miał poczucie, iż został on przygotowany specjalnie dla niego. Jednym ze sposobów na to jest personalizacja. Oczywiście nie chodzi tu tylko o zwroty bezpośrednie, używanie imienia, ale takie przygotowanie reklamy, by trafiła ona w gust danej osoby. Wbrew pozorom to dość proste, w czasach, kiedy np. dzięki social mediom naprawdę wiele wiemy o naszych klientach. I są to nie tylko dane typu wiek, płeć czy lokalizacja, ale także zainteresowania, styl życia, hobby.
Idzie nowe!
2023 rok to czas, kiedy należy uważnie przyglądać się nowinkom technologicznym, które będą, coraz powszechniej, wchodziły do użycia. Rozszerzona rzeczywistość, metaversum, roboty, automatyzacja. Przyszłość jest tu i teraz, i dzieje się na naszych oczach. Wkrótce też będziemy musieli skutecznie komunikować się z pokoleniem Z (urodzeni w latach 1995 -2010) – pierwszym, które dorastało w erze cyfrowej i nie pamięta zupełnie czasów bez Internetu i smartfonów. To właśnie oni zaczną wpływać na nowoczesny marketing bardziej niż Millenialsi (urodzeni w latach 1980 – 1994), a ponieważ cechuje ich wysokie stawianie poprzeczki, lepiej już dziś zastanowić się, jak można sprostać wymaganiom, które stawiają przed markami czy firmami, zarówno jako konsumenci, jak i przyszli pracownicy.
Ważne: planując działania na 2023 rok trzeba oczywiście pamiętać o nowych przepisach regulujących reklamę usług medycznych i ograniczeniach z tym związanych.