Przygotowując się do otwarcia gabinetu medycyny estetycznej, należy zdawać sobie sprawę z wymogów formalno-prawnych, które muszą zostać spełnione, by prowadzenie salonu było legalne. Jakie są najważniejsze przepisy dotyczące lokali świadczących usługi z zakresu medycyny estetycznej?
Podstawa prawna wymogów dotyczących lokali
Wszystkie przepisy dotyczące wymogów prawnych lokali świadczących usługi z zakresu medycyny estetycznej zawarte zostały w Ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz w wydanym na podstawie jej art. 22 ust. 3 Rozporządzeniu z dnia 26 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
Placówki medyczne muszą być ponadto dostosowane do zasad ogólnobudowlanych wskazanych w Rozporządzeniu z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (wydanym na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 Ustawy – Prawo budowlane).
Należy jeszcze wspomnieć, że do 2 stycznia 2012 r. obowiązywało Rozporządzenie z dnia 17 lutego 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej. Praktyka pokazuje, że sanepidy nadal posiłkują się zawartymi w tym rozporządzeniu wytycznymi, pomimo tego, że nie dotyczyło ono bezpośrednio gabinetów medycyny estetycznej, a także że zostało już uchylone. Warto zatem przed rozpoczęciem działalności w zakresie salonu medycyny estetycznej zapoznać się z tym dokumentem.
W razie jakichkolwiek wątpliwości można ponadto zwrócić się z zapytaniem do odpowiedniej stacji sanitarno-epidemiologicznej.
Na co zwrócić uwagę, przygotowując się do otwarcia lub remontu gabinetu medycyny estetycznej?
Pozwolenie na budowę lub zmianę sposobu użytkowania pomieszczenia uzyskuje się na podstawie ustaleń funkcjonalnych i użytkowych podejmowanych przez inwestora. Ustalenia te muszą uwzględniać plany w zakresie:
- usług, jakie mają być świadczone;
- ilości osób, które będą zatrudnione;
- godzin prowadzenia działalności;
- wytycznych dla projektantów.
Pomieszczenia gabinetu medycyny estetycznej, wykonującego działalność leczniczą, powinny znajdować się w samodzielnym budynku lub zespole budynków. Możliwe jest też ich zlokalizowanie w innym budynku, pod warunkiem ich całkowitego wyodrębnienia.
Plany lokalowe muszą uwzględniać odpowiednią instalację, a w szczególności instalację wentylacyjną. Co ważne, nie może ona biec w sposób dowolny. Musi być ukryta pod tynkiem, ewentualnie w odpowiedni sposób zabudowana.
Podobnie jak w gabinetach zabiegowych, także w gabinecie medycyny estetycznej należy wydzielić nieprzechodnie pomieszczenia, w których będą świadczone usługi. Dodatkowo trzeba zapewnić pomieszczenia higieniczno-sanitarne zarówno dla personelu, jak i dla pacjentów. Nie może zabraknąć szatni i poczekalni, miejsca do przechowywania środków czystości i miejsca do przechowywania preparatów kosmetycznych. Istotna jest też przestrzeń do składowania odpadów, w tym odpadów medycznych, a także miejsce do przechowywania czystej i brudnej bielizny. Odrębne powinny być oczywiście również gabinety lekarskie, sale zabiegów ambulatoryjnych i sale operacyjne.
W pomieszczeniach zabiegowych lub kosmetycznych muszą znaleźć się umywalki z ciepłą i zimną wodą. Ponadto, jeżeli podczas wykonywanych zabiegów dochodzi do zanieczyszczenia ciała, gabinet musi być wyposażony w łazienkę z natryskiem. W gabinecie medycyny estetycznej nie może również zabraknąć toalety.
Salon powinien mieć także wydzielone miejsce, w którym będzie umieszczone urządzenie do sterylizacji. Należy ją przeprowadzać w stosunku do wszystkich narzędzi stosowanych do zabiegów, w których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek. Koniecznością jest też blat przeznaczony na materiały skażone, na którym powinien znajdować się minimum jeden pojemnik do dezynfekcji, a także blaty przeznaczone na czyste materiały, do przeglądania sprzętu przed sterylizacją i na materiały sterylne oraz dezynfektor.
Przy wykonywaniu zabiegów, poza materiałami jednorazowymi, wykorzystywane są narzędzia wielokrotnego użytku. Powinny być one prawidłowo dezynfekowane po ich każdorazowym wykorzystaniu, dlatego w miejscu dezynfekcji należy umieścić zlewozmywak, który będzie oddzielony od pozostałych stanowisk.
Ważne jest, by w gabinetach lekarskich temperatura powietrza wynosiła minimum 240C. Pomieszczenia te należy zlokalizować nie niżej niż 0,3 m od powierzchni gruntu wokół budynku. Istnieją również wytyczne co do drzwi wejściowych, które mają mieć szerokość co najmniej 2 m. Sama wysokość gabinetu powinna natomiast wynosić minimum 2,2 m.
Zapewnienie bezpieczeństwa w gabinetach medycyny estetycznej
Świadcząc usługi z zakresu medycyny estetycznej, w których ogromna liczba zabiegów wiąże się z koniecznością przerwania ciągłości tkanek, niezwykle istotnym jest spełnienie wszelkiego rodzaju wymagań bezpieczeństwa. Przed rozpoczęciem tego typu działalności należy więc uzyskać również pozytywną opinię sanepidu dotyczącą lokalu. Z uwagi na specyfikę przeprowadzanych w gabinetach medycyny estetycznej zabiegów, obowiązują w nich zasady tożsame z gabinetami zabiegowymi.
Omówione powyżej wymagania służyć mają przede wszystkim zapewnieniu bezpieczeństwa klientom gabinetów medycyny estetycznej. Nie budzić jednak wątpliwości fakt, iż chronią one również osoby w nich zatrudnione. Z powyższych względów wymogi te nie mogą być lekceważone.
Dołożyliśmy wszelkich starań, aby zawarte w niniejszym artykule informacje były rzetelne oraz kompletne. Należy jednak pamiętać, że nie ponosimy żadnej odpowiedzialności prawnej lub finansowej za mogące się pojawiać błędy, nieścisłości, przeoczenia lub niezgodności.
Niezależnie od powyższego, zamieszczone w artykule fragmenty aktów prawnych nie stanowią źródła prawa – mają pomóc zrozumieć omawianą materię. Jedyne źródło prawa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej stanowią akty normatywne ogłaszane w Dzienniku Ustaw i Monitorach Polskich.
Niniejszy artykuł ma charakter tylko i wyłącznie edukacyjny, a zawarte w nim informacje nie odnoszą się do konkretnego stanu faktycznego. Artykuł nie jest świadczeniem pomocy prawnej i nie może za taką zostać uznany. W szczególności nie może on być uznany za poradę prawną, opinię prawną czy chęć jej wyrażenia, wykładnię prawa lub konsultację prawną w jakiejkolwiek sprawie. Autor artykułu nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody wyrządzone w związku z zastosowaniem się do prezentowanych treści lub też niezastosowaniem się do nich. Każda sprawa wymaga indywidualnej analizy z uwzględnieniem wszystkich okoliczności faktycznych. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji lub działania należy skonsultować się z adwokatem, radcą prawnym lub specjalistą w danej dziedzinie. Stan prawny (Polska) na dzień 24.11.2021r.
Jeżeli chciałabyś skonsultować się z Nami, to napisz na adres: biuro@pcscognito.pl